آموزش تابلوفرمان آرمان فراز پیمان (قسمت دوم)

در قسمت اول آموزش تابلوفرمان آرمان فراز پیمان، دفترچه راهنمای نصب این تابلو در اختیار دوستان قرار گرفت تا با ترمینال های این تابلوفرمان آشنایی کامل پیدا کنند. در ادامه قصد داریم تا شماتیکی از سیمکشی مدارفرمان آسانسور را به صورت مختصر و قابل فهم توضیح دهیم.

همانطور که می دانید برای آنکه موتور آسانسور شروع به حرکت نماید نیاز به صدور فرمان از طرف تابلوفرمان می باشد. همراه با حرکت موتور آسانسور، کابین نیز شروع به حرکت می کند و آسانسور را به مقصد مورد نظر می رساند. در مرحله اول خود تابلوفرمان و موتور نیاز به برق ۳ فاز دارند که از طریق تابلو ۳ فاز تامین می شود.

تابلو ۳ فاز یک تابلو کوچک می باشد که شامل سه فیوز فشنگی با جریان نامی ۳۲ آمپر و دو فیوز مینیاتوری ۲۵ آمپر می باشد و همچنین دارای یک پریز برق جهت استفاده در موارد ضروری است. خود تابلو ۳ فاز از طریق کابلی که از جعبه تقسیم ساختمان می آید تغذیه می شود و پس از برق دار شدن آماده برق رسانی به موتور و تابلوفرمان می باشد.

تابلوفرمان آسانسور نیز از طریق تابلو ۳ فاز تغذیه می شود و پس از برق دار شدن، آماده سیم کشی برای موتور آسانسور  و کابین و … می شود. نفشه سیم کشی تابلوفرمان آرمان در قسمت اول آموزش در وبسایت قرار گرفته است.

در اولین مرحله از آموزش سیم کشی، تابلو ۳ فاز و موتور آسانسور را مورد بررسی قرار می دهیم و مرحله به مرحله پیش می رویم. حال بگذارید تا نمایی خطی از سیم کشی را بررسی نماییم:

سیم کشی تابلوفرمان آرمان فراز پیمان

سیم کشی تابلوفرمان آرمان فراز پیمان

در تصویر بالا شماتیک سیم بندی از تابلو ۳ فاز به تابلوفرمان آرمان فراز پیمان و از تابلوفرمان آرمان فراز پیمان به موتور آسانسور به صورت کامل نمایان است. حال تک تک ترمینال ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

۱) ترمینال R : برق ۲۲۰ ولت

۲) ترمینال S : برق ۲۲۰ ولت

۳) ترمینال T : برق ۲۲۰ ولت

۴) ترمینال MP : نول

۵) ترمینال FLC : برق ۲۲۰ ولتی که از پشت فیوزهای تابلو ۳ فاز می آید

۶) ترمینال U : فاز دور تند

۷) ترمینال V : فاز دور تند

۸) ترمینال W : فاز دور تند

۹) ترمینال U1 : فاز دور کند

۱۰) ترمینال V1 : فاز دور کند

۱۱) ترمینال W1 : فاز دور کند

۱۲) ترمینال BR1 : مثبت ترمز موتور که حدود ۱۸۰ ولت DC می باشد

۱۳) ترمینال BR2 : منفی ترمز موتور که حدود ۱۸۰ ولت DC می باشد

۱۴) ترمینال FAN : مربوط به فن موتور می باشد که هنگام حرکت روشن می شود

۱۵) ترمینال FTS: مربوط به ترموستات جداره ای موتور می باشد که در صورت گرم شدن بدنه موتور، فن را روشن می کند تا موتور خنک شود.

۱۶) ترمینال FTO : مربوط به ترموستات حرارتی موتور می باشد که در صورت گرم شدن سیم پیچی موتور، مانع از حرکت موتور می شود و به ترمینال PTC در موتور وصل می شود.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۶ دیدگاه‌

  1. مسعود گفت:

    سلام خیلی خوب و راحت این مطلب ارائه شده ،اگر امکان داره ترمینال هایی که از تابلوفرمان به کابین یا چاه میره هم مثل همین قرار بدید،
    باتشکر

  2. علی پلیمی گفت:

    سلام .میخواستم طریقه نصب انکودر رو به درایو استار بدونم ک اینکه چطور به درایو معرفی بشه که از حالت open به close تبدیل بشه با تشکر

  3. بهنام طالبی گفت:

    بسیار عالی تشکر از مطالب مفید..

  4. vahab گفت:

    باتشکر وقدر دانی ازشما

  5. علیرضا گفت:

    با عرض سلام و احترام.
    جناب اقای مهندس ، بنده یک راهنمایی در مورد فن موتور میخوام. موتور بهران و تابلو آرمان فراز هست. در حالت سنسور برای استفاده از فن مشکلی دارم. وقتی دمای موتور بالای ۷۰ درجه میرسد با استارت کردن موتور سنسور عمل کرده و فن روشن میگردد. از شخصی شنیدم که میگفت باید فن روشن بماند تا موتور خنک شود و پس از آن سنسور عمل بازدارنده میکند و فن خاموش میشود. مشکل بنده اینجاست که در دمای بالای ۷۰ درجه با استارت موتور فن شروع به کار میکند اما با استپ و خاموش شدن موتور فن نیز خاموش میشود. ولی انتظار بر این است که فن خاموش نشود و دستور خاموش شدن را از سنسور پس از خنک شدن بگیرد. در گفتگو با خدمات بهران شخصی گفت در تابلو فرمان باید این مشکل حل شود. اما متوجه نشدم چگونه. چگونه میشود برق را از استارت و یا خاموش شدن موتور جدا کرد برق را به شکل دیگری به فن رساند که پس از رله کردن سنسور فن خاموش شود نه با استپ کردن موتور.
    پیشاپیش کمال تشکر را دارم.

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      ۱) در موتورها دو سر PTC به دور سر FTO و G22 در داخل تابلوفرمان وصل می شود
      ۲) فن داخل موتور به FAN و MP از تابلوفرمان وصل می شود و TERMOSTAT داخل موتور به دو سر FTS و MP از تابلوفرمان وصل می شود. در حالت نرمال، فن موتور هنگام حرکت روشن می شود و در صورت داغ شدن سیم پیچی، ترموستات موتور عمل می کند و تا خنک شدن موتور، فن را روشن نگه می دارد.
      ۳) در موتورها در صورتی که مگنت ترمز دارای سنسور ۴BS باشد آنگاه به دو سر ۴BS و G22 از داخل تابلوفرمان وسل می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!