آیین نامه ویرایش جدید استاندارد آسانسور

۱ – نصب تلفن در چاهک، روی کابین، داخل کابین و کنار تابلوفرمان و نصب شماره تماس یک مرکز امداد رسانی درکنار آنها مانند سرویسکار و …

۲- نصب کلید روشنایی چاه در کنار کلید استپ داخل چاهک که هم از درب توقف اول در دسترس باشد و هم در فضای چاهک.

۳- نصب حفاظ صلب در محل رفت و آمد قاب وزنه در چاهک  (ورق بدون منفذ) از ارتفاع حداکثر ۳۰ سانتی از کف چاهک تا ارتفاع حداقل ۲٫۵ متر باید کاور بشه و پهنای آن هم ۱۰سانتی متر از هر طرف قاب وزنه باید کاور شود.

۴ -روشنایی حداقل ۵۰ لوکس کف چاهک  بایستی تامین شود (نصب دو تا چراغ تونلی در چاهک) و روشنایی زیر نیم متر از کف و سقف چاه هم همچنان پا برجاست.

۵-نصب پلیت زیر ریل ها ی کابین

۶ -درصورتی که قاب وزنه هم پاراشوت داشته باشد، پلیت زیر ریل های قاب وزنه هم بایستی نصب شود در غیر این صورت ضرورتی ندارد.

۷-حفاظ فلکه کششی ته چاهک نصب شود.

۹ – ورق زیر درب طبقات هم بایستی یا به صورت پخ دار باشند و یا سرتاسری به گونه ای که تا سر درب پایین امتداد یابد.

۱۰- وقتی کابین روی ضربه گیر فشرده شده قرار گرفته است، فاصله ی افقی سینی زیر کابین (محافظ پنجه پا)  با دیوار روبرویش نباید بیشتر از ۱۵ سانتی متر باشد.

۱۱- نشانگر حضور کابین برای دربهای لولایی باید مطابق استاندارد رعایت شود (چراغ car here) تا زمانی که کابین سر طبقه قرار دارد و طبقه مورد نظر را ترک نکرد، چراغ نصب شده کنار دربها بایستی روشن بماند.

نکته: (چراغ car here) قبل از تابلو سه فاز باید در مدار باشد.

۱۲- تهویه کف کابین هم مطابق استاندارد نصب شود. برای این کار معمولا با استفاده از مته سه یا چهار در بخشی از کف کابین سوراخهای ریزی ایجاد می کنند (به اندازه ی ۱۰ سانت در ۱۰ سانت).

۱۳- چنانچه از وزنه های پلاستیکی استفاده کرده باشید دو طرف قاب وزنه بایستی توسط ورق فلزی کاملا پوشانیده شود.

۱۴- چنانچه فاصله ی کابین با دیوار چاه بیشتر از ۳۰ سانتیمتر باشد، نرده روی کابین بایستی با میله ی میانی و همراه با علائم هشدار دهنده روی آن مطابق استاندارد نصب شود. همچنین محافظ پا به ارتفاع حداقل ۱۰ سانتی متر از سقف کابین نصب شود و فاصله ی هند ریل آن با  کلیه ی موانع چاه بایستی حداقل ۱۰ سانتیمتر باشد.

۱۵- در صورتی که تابلو فرمان و موتور فاصله ای بیش از یک متر با  کلید صفر ویک دارند بایستی کنار هرکدام یک کلید استپ با واژه ی توقف نصب شود.

۱۶- کلید صفر ویک تابلو سه فاز باید در حالت قطع، قفل شود.

۱۷- حفاظ فلکه ی موتور و هرزگرد باید مطابق ویرایش جدید نصب شود. شرایط حفاظ به این صورت است که فلکه ها قابل مشاهده باشند و تحت هیچ شرایطی از هر طرف انگشت به فلکه ها نرسد. همچنین این حفاظ ها بایستی قابل باز شدن باشند و فلکه ها نیز دارای حفاظ عدم خروج بکسل باشند.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. علیرضا زمانی گفت:

    سلام، ممکنه لطفا بند استاندارد در مورد کفشوی رو بفرمایید؟ من هم قبلا دیده بودم ولی هر چی میگردم پیدا نمیکنم.

  2. جلالیان گفت:

    درود، میخواستم بدونم، تعبیه کفشور در کف چاله آسانسور بمنظور دفع آب سطحی، الزامه یا ممنوعه طبق مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان و نیز آیین نامه استاندارد آسانسور؟

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      با توجه به اینکه نفوذ هرگونه آب به داخل چاهک آسانسور ممنوع می باشد لذا داشتن کف شور نیز ممنوع و بی معنی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!