استفاده از موتورهای روم لس در آسانسور و مزایای آن (MRL)

موتورهای روم لس (Machine Room Less) در واقع نوعی از موتورهای گیرلس (Gear less) هستند که در ابعاد کوچکتر ساخته می شوند و ساختارشان به شکلی است که در هنگام اجراء می توان از فضای موتورخانه چشم پوشی کرد.

موتورهای روم لس همانند موتورهای گیرلس نوعی از موتورهای سنکرون هستند و به همین دلیل دارای تعداد قطب های بالا و از طرفی فاقد گیربکس هستند. لذا به همین منظور سرعت شان از موتورهای گیربکس دار کمی بالاتر است پس هنگام اجراء باید از سیستم 2 به 1 استفاده نمود تا علاوه بر افزایش قدرت موتور، سرعت حرکت کابین را کنترل کرد.

از دیگر نکات اجرای سیستم روم لس این است که به دلیل استفاده از سیستم 2 به 1 بهتر است از روش وزنه بغل استفاده نماییم تا از پیچیدگی سیم بکسل ها کاسته شود. زیرا همانطور که می دانید در سیستم 2 به 1 اگر از روش وزنه پشت استفاده نماییم آنگاه سیم بکسل ها هم باید در جهت وزنه و هم در جهت کابین 90 درجه پیچش داشته باشند که در طولانی مدت باعث فرسودگی سیم بکسل ها خواهد شد و این در حالی است که در سیستم وزنه بغل تنها در جهت وزنه 90 درجه پیچش خواهیم داشت.

در اجرای سیستم 2 به 1 بر روی کادر وزنه یک فلکه هرزگرد نصب می شود و سیم بکسل ها به جای آنکه مستقیما به کادر وزنه متصل شوند، پس از عبور از فلکه هرزگرد به سقف اتصال می یابند. همچنین معمولا دو فلکه هرزگرد بر روی کابین یا زیر کابین نصب می گردند که همانند کادر وزنه، سیم بکسل ها پس از عبور از این دو فلکه به طرف دیگر سقف متصل می شوند.

در واقع اجرای سیستم 2 به 1 نیاز به صبر و حوصله کافی دارد و نسبت به سیستم 1 به 1 کمی پیچیده تر است. زیرا همانطور که مطالعه فرمودید اجرای مکانیکال این سیستم تا حدودی سخت تر از روش های متداول می باشد و به زمان بیشتری نیاز دارد.

و اما از مزایای موتورهای روم لس می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

1 – کاهش چشمگیر در مصرف برق

2 – نیازمند نبودن به موتورخانه

3 – صدای ترمز بسیار کم

4 – ابعاد بسیار کوچک موتور و جا به جایی آسان آن

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!