بستن قرارداد کامل و اخلاق مداری در حرفه آسانسور

چندی پیش در یکی از پروژه هایی در شهرستان فریدونکنار که شامل ۷ بلوک ۵ طبقه می شود اتفاق عجیبی برایمان افتاد. در این مجموعه دو آسانسور از بلوک ها توسط یک شرکت تهرانی نصب شده بود و زمانی که کارفرمای پروژه از خدمات دهی شرکت مورد نظر رضایت نداشت به سراغ شرکت ما آمد. با کمی تحقیق متوجه شدیم که آسانسورها توسط یک شرکت واسطه اجراء شده است و مطالبه ای هم ندارد و لذا قرارداد ما بابت اجرای یک دستگاه از چهار دستگاه باقیمانده به صورت کامل بسته شد و ریل گذاری ۳ دستگاه باقی مانده نیز توسط شرکت ما انجام شد.

حدود یک سال از نصب آسانسور ما می گذشت و در این  مدت، قرارداد سرویس نگهداری بابت هر سه آسانسور فعال بسته شد. در طول سال بارها و بارها کارفرما به دلیل مشکلات مالی از پرداخت مبلغ سرویس و نگهداری و چک ضمانتی خودداری می نمود و تا اینکه ماه گذشته به صورت اتفاقی متوجه شدیم آسانسور بلوک ۴ توسط شرکت دیگری در حال نصب می باشد!

اما آنچه که برای ما جای تعجب داشت اینکه شرکت مورد نظر همانند شرکت فرازجم کناره عضو رسمی سندیکای آسانسور و پله برقی مازندران و از فعالان آن می باشد و هم اینکه هر هفته به دلیل مسائل کاری با یکدیگر در حال تعامل بسیار زیادی می باشیم. ولی چه چیزی باعث شد تا چنین اتفاقی بیافتد؟ به چه دلیل دو شرکتی که با تعامل و احترام بسیار زیاد در حال فعالیت هستند اینگونه به مشکل بر می خورند؟ چطور ممکن است شرکتی که تا دیروز ادعای همدلی و همبستگی با شرکت شما را می کرد اما امروز اینگونه در برابر شما بایستد؟!

وقتی پول جای احترام قرار می گیرید

وقتی شما مشغول به بازاریابی می شوید مطمئنن به سراغ تمام ساختمان هایی که نیاز به آسانسور دارند خواهید رفت. بسیاری از این ساختمان ها تا مرحله ای از کار آسانسورشان انجام شده است و بسیاری هنوز اقدامی انجام نداده اند. در مورد اول حتما بایستی مطمئن شد که شرکتی که تا این مرحله از کار را انجام داده است، از نظر مالی هیچگونه مطالبه ای ندارد و در صورت داشتن قرارداد، نسخه فسخ شده آن را بایستی از کارفرما تقاضا کرد. این مرحله از کار بسیار حساس می باشد زیرا کافرما به احتمال خیلی فراوان ادعا می کند که قراردادی وجود ندارد و به این ترتیب بهترین مرجع برای کسب اطلاعات، همان شرکتی می باشد که تا مرحله قبل کار را انجام داده است. در واقع کافیست با مدیریت شرکت قبلی تماسی گرفته شود و از او در مورد پروژه مورد نظر اطلاعات لازم کسب شود اما با توجه به اینکه این کار جسارت می خواهد لذا بسیاری از شرکت های آماتور و بعضا با سابقه از انجام این کار سر باز می زنند و در نهایت آنچنان مشکلات عظیمی بوجود می آید که هیچگاه حل شدنی نیست. اینکار از آن جهت جسارت می خواهد که ممکن است شرکت مذکور اجازه ندهد که شما مابقی کار را انجام دهید اما پول و کسب درآمد بیشتر، شما را وسوسه می کند و می شود آنچه که نباید بشود. برای مثال در مشکلی که برای شرکت ما پیش آمد هم اکنون بیش از ۲۰ میلیون مطالبه ما قابل وصول نیست!

اما در صورتی که در ساختمان مورد نظر هنوز کاری انجام نشده است لذا ارائه پیشنهاد قیمت و رقابت جهت متقاعد کردن کارفرما بسیار امری عادی می باشد. در این مرحله شما حق ندارید به شرکت های دیگر بی احترامی کنید و یا اینکه قیمت را آنچنان پایین بیاورید که باعث از بین رفتن سود شود. در واقع گرفتن کار به هر قیمتی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود چرا که در آینده ضررهای فراوانی را به شما وارد خواهد کرد.

در این بین برخی از شرکت های قدیمی سال هاست که با یک کارفرما و یا پیمانکار کار کرده اند و انتظار دارند تا ابد همکاریشان ادامه داشته باشد (برای مثال حتی شخص بنده هم گهگاه چنین خصوصتی دارم!) اما واقعیت امر این است که هر پیمانکاری حق دارد تا شرکت مورد نظر خود را انتخاب نماید و ما بایستی با این واقعیت کنار بیاییم.

برای مثال چندی پیش بابت این قضیه دچار مشکل شدیم به این ترتیب که کار آهنکشی و ریل گذاری یک ساختمان که در همجواری دفترمان بود توسط شرکت ما انجام شد. اما در ادامه کار متوجه شدیم که شرکت دیگری (همین شرکتی که هم اکنون مشکل فعلی را بریمان بوجود آورده است) مابقی کار را انجام داده است. از آنجایی که این کار غیراخلاقی بود لذا از شرکت مذکور علت این کار پرسیده شد و آنها نیز در کمال تعجب پاسخ دادند این پیمانکار مال ما می باشد و شما به زور کار را از ایشان گرفتید!

به عبارتی این شرکت آنچنان خودش را محق در انجام چنین کاری می داند که حتی حاضر است برای متقاعد کردن پیمانکار مذکور قیمت ها را بسیار پایین بیاورد، احترام شرکت های قبلی را زیر سوال ببرد تا خودش را بزرگتر جلوه دهد، از موقعیتی که در سندیکا دارد، سوء استفاده کند و شرکت های دیگر را حذف کند و بی اخلاقی هایی از این قبیل. حال چطور بایستی این مشکلات را حل کرد؟ اصلا دلیل پیدایش چنین مشکلاتی چیست؟ چطور بایستی جلوی این بی اخلاقی ها را گرفت؟ و …

بستن قراردادهای کامل و بدون واسطه

یکی از دلایل اینکه به شرکت های دیگر اجازه می دهد تا بر سر پروژه های شرکت شما حضور یابند و مشکلات عدیده ای را برایتان بوجود آورند این است که قراردادهایتان محکم و بدون واسطه بسته نشده است. واضح تر بگویم بیشتر شرکت ها یا به صورت مرحله ای در حال انجام پروژه هایشان هستند و یا اینکه اصلا قراردادی با کارفرما امضاء نکرده اند و صرفا جهت اعتماد به یکدیگر در حال انجام پروژه ها هستند. به این ترتیب عملا به بقیه شرکت ها اجازه داده می شود تا در کار شما دخالت کنند و یا اینکه شما را حذف نمایند!

لذا پیشنهاد می شود جهت بستن قراردادها حتما از نسخه قراردادی که در سایت سندیکای آسانسور و پله برقی مازندران قرار دارد استفاده نمایید تا جلوی هرگونه سوء استفاده ای گرفته شود. در ضمن حتما قراردادها را به صورت کامل ببندید و پیشنهاد می شود در صورتی که کارفرما از بستن قرارداد کامل خودداری کرد به هیچ عنوان وارد آن معامله نشوید زیرا این نشان دهنده این است که کارفرما به شما اعتماد کامل ندارد.

همچنین نسخه قراردادی سندیکا را می توانید از این قسمت نیز دانلود نمایید:

دانلود قرارداد خرید تجهیزات آسانسور

دانلود قرارداد نصب و راه اندازی آسانسور

اخلاق مداری و انتقاد پذیر بودن شرکت ها در زمان بوجود آمدن مشکل و تداخل کاری

اگر می خواهید به عنوان یک شرکت حرفه ای فعالیت داشته باشید بایستی اخلاقیات حرفه ای بودن را رعایت کنید. برای مثال وقتی به سراغ پروژه ای می روید که تا مرحله ای از کار توسط شرکت قبلی انجام شده است تا جای ممکن از انجام آن پروژه خودداری نمایید مگر زمانی که مطمئن شوید شرکت مذکور هیچ حق و حقوقی در پروژه مورد نظر ندارد. در ضمن برای مطئن شدن از این قضیه حتما بایستی با مدیریت آن شرکت ارتباط برقرار نمایید و صرفا به گفته های کارفرما اعتماد نکنید.

اما با تمام این تفاسیر باز هم ممکن است شما چار اشتباه شوید و باعث به دردسر انداختن شرکتی دیگر در یک پروژه شوید. در این صورت بایستی حتما انتقادپذیر بوده و مسئولیت مشکلات بوجود آمده برای شرکت متضرر را بپذیرید. به این ترتیب که یا مطالبات شرکت مورد نظر را به هر طریقی بپردازید و یا اینکه او را در سود کارتان شریک نمایید. در واقع این کار نشان دهنده تواضعتان می باشد و در غیر اینصورت شما بر کاری که انجام داده اید مهر تاییدی نیز زده اید. اگر کمی برگردیم به عقب متوجه می شویم که ما خلاف قانون عمل نکرده ایم زیرا شرکت مذکور قراردادی با کارفرما نداشت و اگر هم داشت تا این مرحله از کار بود ولی واقعیت این است که اخلاقیات را رعایت نکرده ایم. در جامعه ما همواره قوانین نانوشته ای وجود دارند که اگر آنها را اجراء نکنیم خلاف نکرده ایم اما مطابق با عرف رفتار نکرده ایم و به همین جهت مورد نکوهش دیگران قرار می گیریم. در واقع عمل ما بایستی اخلاقیات را هم در بر گیرد تا حق و حقوق دیگران حفظ شود.

داشتن مرجعی تخصصی و قدرتمند جهت ارائه شکایات و افشاگری در صورت عدم پذیرفتن مشکل از سوی شرکت خاطی

در صورت بروز مشکل و ایجاد تشنج در فضای کاری بایستی مرجعی جهت رسیدگی به شکایات وجود داشته باشد. این مرجع علاوه بر عادل بودن باید تخصص کافی در زمینه آسانسور را داشته باشد تا عدالت را اجراء نماید. در واقع تنها مرجع تخصصی در این زمینه سندیکای آسانسور و پله برقی می باشد که در صورت عدم اجرای حکم از طرف شرکت خاطی بایستی قدرت افشاگری و تحت فشار قراردادن شرکت مذکور را داشته باشد و در نهایت اگر باز هم بی تاثیر بود آنگاه دستور پلمپ دفتر مذکور و به تعلیق درآمدن پروانه طراحی و مونتاژ را تا برطرف شدن مشکل صادر نماید. البته این قضیه به این بستگی دارد که سندیکا تا چه حد با وزارت صنایع و معادن در ارتباط باشد و چقدر بتواند در اجرای احکام صادره اعلام قدرت نماید.

هم اکنون که در حال نوشتن این مقاله می باشم حدود ۲۰۰ میلیون تومان از مطالبات ما به دلیل عدم نداشتن قرارداد کامل، نگرفتن تمامی چک ها از کارفرمایان، بی اخلاقی های شرکت های همکار و … بدون وصول مانده است و به نظر می رسد بسیاری از این مطالبات قابل دریافت نباشد. زیرا هم اکنون بیشتر کارفرمایان از این مطالبات به عنوان اهرم فشار استفاده می کنند به این ترتیب که با کوچکترین خرابی و عیب در آسانسور، ما را تهدید به عدم پرداخت مانده حساب خود می کنند و با بی رحمی تمام ما را زیر سوال می برند.

در واقع هدف از این مقاله این است که نشان دهیم تا چه اندازه داشتن یک قرارداد کامل و دقیق می تواند مانع از هرگونه سوء استفاده طرفین از مسئولیت های یکدیگر شود و هم اینکه در وقت و زمان بسیار صرفه جویی می شود. بنابراین پیشنهاد می شود به هیچ عنوان وارد کاری بدون قرارداد نشوید و تنها صرف اعتماد به طرف مقابلتان خود را وضعیت دشوار قرار ندهید.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. Iman گفت:

    بسیاری ممنون و سپاسگزارم نکات خوبی رو گفتید عالی بود

  2. علی گفت:

    سلام مهندس جان. ممنون از مقاله و نصیحت خوبتون. دو فایل ضمیمه که نمونه قرارداد بودند رو دانلود کردم. پیش پرداخت رو توی نمونه قرارداد نوشته بود پنجاه درصد. شما واقها روی هر پروژه کارفرما رو راضی میکنید ۵۰درصد ابتدای کار بده؟ راضی میشن؟

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      ما تقریبا کل مبلغ را از همون ابتدا دریافت می کنیم که معمولا به صورت چک می باشد و در صورتی که نیاز به اعتمادسازی باشد حتی چک ضمانتی در اختیار کارفرما قرار داده می شود به این صورت که در موقع تحویل جنس، چک ضمانتی بایستی برگشت داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!