بهترین ابعاد برای چاله آسانسور را چگونه انتخاب نماییم؟

با توجه به اینکه این روزها آسانسور یکی از مهمترین بخش های ساختمان های بلند مرتبه محسوب می باشد، لذا طراحی صحیح و درست آن بسیار حیاطی به نظر می رسد. متاسفانه در بسیاری از ساختمان هایی که هم اکنون مشغول به انجام پروژه ها در آنها هستیم مشاهده می کنیم که فضای کافی برای چاله آسانسور در نظر گرفته نشده است و مهندسین محترم تنها بر اساس جدول ارائه شده در مبحث سیزدهم اقدام به طراحی فضای آسانسور می کنند، دریغ از اینکه خطاهای انسانی نیز شامل کار می شود!

لذا به همین منظور چند نکته ساده و اساسی را برای طراحی چاله آسانسور آماده کرده ام که مطمئنن مورد استفاده مهندسین محترم قرار خواهد گرفت:

عرض چاله آسانسور:

۱) اولین چیزی که یک مهندس طراح باید در مورد آسانسور بداند این است که آسانسور علاوه بر جا به جایی ساکنین، یک سری از لوازم خانگی را نیز جا به جا می کند. از جمله مهمترین وسایل خانگی که معمولا توسط آسانسور جا به جا می شود یخچال می باشد. لذا با توجه اینکه عرض یخچال ها چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر می باشد لذا حتما باید سمت درب آسانسور را حداقل ۱۶۰ سانتی متر در نظر گرفت تا خطاهای انسانی را نیز پوشش دهد. با این فضا می توان درب های با عرض ۸۰ سانتی متر را استفاده نمود.

۲) یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که فضای مورد نیاز درب های اتوماتیک و لولایی با هم تفاوت دارد. پس باید توجه داشت که طراحی سمت درب طوری باشد که علاوه بر درب های لولایی، درب های اتوماتیک را نیز پوشش دهد. برای استفاده از درب های اتوماتیک با عرض ۸۰ سانتی متر حداقل ابعاد مناسب برای این کار ۱۶۰ سانتی متر می باشد.

عمق چاله آسانسور:

۳) برای عمق چاله آسانسور بهترین ابعاد برای آسانسور ۵ نفره ۱۶۰ سانتی متر می باشد تا علاوه بر در نظر گرفتن خطاهای انسانی، احساس کوچک بودن کابین به ساکنین دست نخواهد داد. همین اندازه را می توان برای آسانسور ۶ نفره نیز لحاظ کرد اما تجربه نشان داده به ازای هر نفر اگر عمق چاله را ۱۰ سانتی متر افزایش دهیم (با توجه به اینکه سمت درب را ۱۶۰ سانتی متر در نظر گرفته ایم ) می توان گفت که بهترین ابعاد را لحاظ کرده ایم.

بنابراین با توجه به توضیحات:

۱) بهترین ابعاد آسانسور ۵ نفره ۱۶۰ در ۱۶۰ سانتی متر مربع می باشد

۲) بهترین ابعاد آسانسور ۶ نفره ۱۶۰ در  ۱۷۰ سانتی متر مربع می باشد

۳) بهترین ابعاد آسانسور ۷ نفره ۱۶۰ در  ۱۸۰ سانتی متر مربع می باشد

۴) بهترین ابعاد آسانسور ۸ نفره ۱۶۰ در  ۱۹۰ سانتی متر مربع می باشد

ابعاد چاله آسانسور برای ظرفیت بیش از ۸ نفر

همانطور که دقت کردید اگر طبق روال قبلی برای طراحی چاله آسانسور اقدام نماییم آنگاه برای آسانسورهای با بیش از ۸ نفر ظرفیت، چاله آسانسور ما یک مستطیل بد قواره خواهد شد. پس برای رفع این مشکل ابعاد زیر پیشنهاد می شود:

۱) بهترین ابعاد آسانسور ۹ نفره ۱۷۰ در ۱۹۰ سانتی متر مربع می باشد

۲) بهترین ابعاد آسانسور ۱۰ نفره ۱۷۰ در ۲۰۰ سانتی متر مربع می باشد

۳) بهترین ابعاد آسانسور ۱۱ نفره ۱۷۰ در ۲۱۰ سانتی متر مربع می باشد و ….

در واقع اینطور بیان شود که برای ظرفیت های بالای ۸ نفر، عمق چاله را ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر بیشتر از عرض آن در نظر می گیریم. با توجه به این ابعاد ارائه شده مهندسین عزیز می توانند مناسب ترین ابعاد را طراحی نمایند بدون آنکه در آینده دچار مشکل شوند.

ابعاد چاهک آسانسور

چاهک آسانسور همان چاله پایین می باشد که باید حداقل به اندازه ۱٫۵ متر ارتفاع داشته باشد. ابعاد چاهک آسانسور مانند همان ابعاد چاله آسانسور می باشد با این تفاوت که از هر طرف ۱۰ سانتی متر بزرگتر در نظر گرفته می شود تا بتوان کلاف پایینی را اجرا کرد. یعنی اگر ابعاد چاله آسانسور ۱۶۰*۱۶۰ باشد، ابعاد چاهک را ۱۷۰*۱۷۰ در نظر می گیرند. این بود خلاصه ای از طراحی چاله آسانسور بر اساس تجربیات بدست آمده و همچنین استانداردهای موجود. با آرزوی موفقیت

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۲۰ دیدگاه‌

  1. قاسمی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    ابعاد چاه ۱۵۵-*۱۴۵میباشد برای آسانسور هیدورلیک ابعاد کابین چند در نظر بگیریم لطفا راهنمایی فرمایید
    با تشکر قاسمی

  2. حیدری گفت:

    با سلام، در یک ساختمان چهار طبقه سه لوله پلیکای تهویه گاز چاه فاضلاب در داخل تونل آسانسور نصب شده و سیمان کاری روی این لوله ها ترک خورده و در حال ریزش است. ریزش تکه های سیمان باعث قطع سیم کشی داخل تونل و توقف کابین گردیده است. لطفاً راهنمایی لازم جهت تعمیرات اساسی و مورد قبول استاندارد آسانسور را مبذول فرمائید.

  3. سعید گفت:

    سلام و وقت بخیر خدمت شما
    بنده نقشه ای طراحی کردم که عرض چاله آسانسور ۱۵۰ ،هست در ۱۸۰ آیا امکان تعبیه کابین مناسب برای این فضا وجود داره برای سه واحد مسکونی
    ممنون میشم جواب بنده رو بدین

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      این ابعاد یک آسانسور ۶ نفره به شما خواهد داد. بهتر است سمت درب، عرض ۱۸۰ سانتی متر داشته باشد

  4. علی گفت:

    با سلام
    ابعاد داخلی چاله آسانسور ۱۸۰ در ۲۲۰ و ابعاد اتاقک آسانسور ۱۶۰ در ۱۶۰ و سمت درب هم ۱۶۰ در نظر گرفته شده ۵۰ سانت باقیمانده برای وزنه تعادل تعبیه شده ، ابعاد چاهک آسانسور و عمق آن چقدر باید باشد

  5. Ramez گفت:

    سلام آقای مهندس. ما جای آسانسور داریم باعرض ۱۱۰سانتی متر تا ۱۲۰سانتی متر طول را هم داریم ۱۸۰سانتی متر. عمق چاهک هستش ۴۰سانتی متر. بدلیل بودن فونداسیون نمیتوانیم فونداسیون را تخریب کنیم. لطفا رهنمای مان کنید.

    • علی گفت:

      سلام مهندس،خواستم بپرسم، آیا مساحت ۱٫۵در ۱٫۵متر برای آسانسور ۴ نفره برای ۴طبقه و پارکینگ جواب میده،چون الا ن۳ طبقه احداث شده خواستم طبقه اضافی طبق ماده ۵ بگیرم، ممنون از راهنمایی شما

      • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

        با سلام
        در صورت رعایت شاقولی می توان یک آسانسور ۶ نفره نیز با این ابعاد طراحی کرد.

  6. سیدمحمود پریزادی گفت:

    مهندس شیرویی
    با سلام
    ساختمان ما سال ۸۹پروانه ساخت صادر شده وبرای سه طبقه وپیلوت آسانسور در آن سال۸۹ الزام نبوده اما الان میخواهم آسانسوردر داخل ساختمان اجرا کنم برای چاله عمق ۷۰ سانت جادارد چون بغل ستون داخل ساختمان فونداسیون قراردارد نمیشه فونداسیون را تخریب کرد فقط بدلیل وضعیت شیب زمین ارتفاع ستون پیلوت ۳متر اجرا شده برای عمق چاله حدود ۷۰سانتی متر راه داردلطفا راهنمایی بفرماید

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      در مورد این مسئله تنها راه حل اجرای آسانسور هیدرولیکی می باشد که فعلا نیاز به استاندارد ندارد. در آسانسور هیدرولیک می توان با ارتفاع ۷۰ سانتی متر آسانسور را اجرا نمود

  7. ابوالفضل گفت:

    سلام آقای مهندس ما جهت حمل بار که پالت به ابعاد ۱۱۱۰×۱۲۰هست و۳ تا ۴ نفر مسافر به وزن بار ۱۰۰۰ کیلوگرم به ابعاد چاله ۲متر طول و عرض و عمق ۱/۵متر تعبیه شده به نظر شما پاسخگوی ماهست و ابعاد درب چقدر باشد.
    با سپاس فراوان

  8. محسن گفت:

    سلام مهندس خسته نباشید ابعاد اهنکشی ۱.۵۰×۱.۳۵هستش میخواستم بدونم ابعاد داخل کابین چند میشه در ضمن سمت درب ۱.۵۰هستش

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      با این ابعاد بهترین فرم آسانسور، حالت وزنه بغل برای آسانسورهای کششی می باشد که کابین شما حدود ۹۰ سانت عرض و ۱۲۰ سانت عمق خواهد داشت.

      همچنین در صورت استفاده از آسانسور هیدرولیک به صورت جک بغل، ابعاد کابین حدود ۱۰۰ سانت عرض و ۱۲۰ سانت عمق خواهد داشت.

  9. ali گفت:

    سلام مهندس جان. چاله آسانسور ما ابعادش ۱٫۶۰ در ۱٫۶۰ هست ولی قطر دو طرف ۱۰ سانت اختلاف داره . به نظرتون مشکلی پیش میاد؟

  10. مهرداد گفت:

    باسلام. ما در عمق ۱متر و ۴۰ سانتی متر به آب زیرزمینی برخورد کردیم. راه حل شما برای جلوگیری از ورود آب زیرزمینی و اجرای آسانسور چیه؟
    در منطقه احداث این ساختمان سطح آب زیرزمینی بالاست.
    باسپاس.

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      می توانید از طریق ساخت یک باکس فلزی که ایزوگام هم شده اقدام به عایق بندی چاله نمایید و یا اینکه چاله را کاملا تعمیر سیمانی نمایید و سپس از مواد عایقبندی نانو جهت عایق بندی استفاده نمایید.

  11. علی گفت:

    سلام
    من نقشه های آسانسورهایم را با نقشه کشی آن لاین سایت liftiran.com میکشم به نظرم برای کادر پشت و چپ سیستم کامل و بدون اشکالی میباشد.نظر شما چیست?شما مشکلی در نقشه های آن نمی بینید؟
    شما خبر دارید که این سایت متعلق به کیست ؟ آیا سایت دولتی میباشد یکی از دوستان میگفت وابسته به سازمان صنایع میباشد!

  12. ادریسی گفت:

    سلا م مهندس اگر زحمتی نیست یه مشاوره در مورد میز بالابر میخاستم . طول 150 س عرض 70 س حداکثر بار قابل حمل 200کیلو البته تمام نیرو و تجهیزات از زیر اعمال گردد . ارتفاع مفید 1متر بالا رود . ایا میتوان از جکهای پنوماتیکی استفاده کرد؟ بازوهای قیچی شکل هم میتوان زد یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!