چرا مهرفروشی در مازندارن به بدترین شکل ممکن صورت می گیرد؟

پدیده مهرفروشی در مازندران مدت زیادی است که بین شرکت های دارای گواهی طراحی و مونتاژ رواج دارد و هر از چندگاهی جهت جلوگیری از آن صحبت به میان می آید اما وقتی به مرحله عمل میر سیم هیچگونه عمل مثبتی را شاهد نیستیم.

برای مثال سال گذشته با شکل گیری سندیکا آسانسور و پله برقی مازندران تحرکاتی را در این زمینه شاهد بودیم اما در نهایت به دلیل عدم هماهنگی لازم بین اعضای سندیکا و انجمن آسانسور مازندران نهایتا نتیجه ای حاصل نشد تا جایی که هم اکنون مهرفروشی به بدترین شکل ممکن صورت می گیرد و تمام نصابان از اینکه بخواهند آسانسور بفروشند نه تنها هیچ ابایی ندارند بلکه حتی بعضی از آنها آنچنان خود را به شرکت های دارای گواهی طراحی و مونتاژ نزدیک می بینند که انگار خودشان این مجوز را کسب کرده اند!

اما دلیل بوجود آمدن این پدیده شوم چیست؟

۱) از مهمترین دلایل بوجود آمدن پدیده مهرفروشی عدم وجود قانونی خاص در این زمینه است که بتوان آن را اجرایی کرد. برای مثال اگر قانونی از طرف سازمان نظام مهندسی مصوب شود که فقط شرکت های دارای گواهی طراحی و مونتاژ مجاز به فروش آسانسور هستند و از طرفی در مدارکی که سازنده باید به شهرداری ارئه دهد وجود مهر شرکت آسانسوری دارای مجوز اجباری باشد آنگاه می توان تا حد بسیار زیادی از مهرفروشی جلوگیری کرد.

۲) یکی دیگر از دلایل این پدیده را می توان عدم نظارت سازمان صنایع و معادن بر شرکت های دارای مجوز دانست زیرا هنگامی که شرکت ها گواهی مورد نظر را دریافت کردند تا ۳ سال گواهی مورد نظر اعتبار دارد و در طی این ۳ سال حتی اگر تمام پرسنل خود را اخراج نمایند و یا هیچ فعالیتی در زمینه آسانسور انجام ندهند اما هیچگونه محدودیتی در ثبت و فروش مهر وجود ندارد و به راحتی می توان از این طریق درآمد هنگفتی کسب کرد!

۳) چندی پیش که در نمایشگاه صنعت و ساختمان شهرستان بابل شرکت کرده بودیم متوجه فاجعه ای عظیم در این شهر شدیم! موضوع از این قرار بود که تقریبا تمام سازنده ها در این شهر تقاضای خرید جنس را داشتند و اینگونه بیان می کردند که خودمان نصاب داریم و مهر هم تهیه می کنیم و شما فقط قیمت جنس را در اختیار ما قرار دهید! به عبارتی قطعه فروشی در شهرهایی مانند بابل، آمل و قائمشهر آنچنان رواج دارد که گویا شما می خواهید از سوپرمارکت خرید داشته باشید و متاسفانه شاهد فروش مهر از طرف همین فروشندگان هم هستیم بدون آنکه نصبی انجام دهند. در واقع قطعه فروشانی که دارای گواهی طراحی و مونتاژ هستند با پیشنهاد فروش مهر به سازندگان آنها را به خرید تشویق می کنند بدون آنکه به عواقب آن فکر کنند!

۴) متاسفانه باید پذیرفت که رشته آسانسور به دلیل نو و جدید بودن تقریبا افراد تحصل کرده ای در این زمینه ندارد و از طرفی هیچگونه آموزش درستی هم در این زمینه داده نمی شود. منظور از افراد تحصیل کرده این نیست که صرفا مدرک تحصیلی داشته باشند و یا اینکه خواندن و نوشتن بلد باشند بلکه منظور این است که سواد بازرگانی شرکت ها در این زمینه بسیار پایین است و که اگر اینگونه نبود الان مهرفروشی صورت نمی گرفت!

مواردی که در بالا اشاره شد تنها موارد اصلی و مستقیم بوجود آمدن پدیده مهرفروشی در مازندران می باشد که متاسفانه به طرز فجیعی در حال رخ دادن است. امیدواریم با توجه هر چه بیشتر مسئولین و اعضای سندیکای آسانسور و پله برقی مازندارن این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!