چه زمانی از موتور گیرلس استفاده نماییم؟

بسیاری از همکاران و نصابان آسانسور از اینکه بخواهند از موتور گیرلس آسانسور استفاده نمایند ترس خاصی دارند. یکی از دلایل این موضوع این است که بیشتر موتورهای گیرلس با سیستم تعلیق ۲ به ۱ اجرا می شوند و همچنین سیستم آموزشی مناسبی در رابطه با اجرای آسانسور با این موتورها وجود ندارد.

موتورهای گیرلس از آن جهت که فاقد گیربکس می باشند دارای مصرف برق پایینی هستند و همچنین برای آسانسورهای با سرعت بالای ۱٫۶ متر بر ثانیه عموما از موتور گیرلس استفاده می شود زیرا موتورهای آسانسور گیربکسی قابلیت ساخته شدن در سرعت های بالا را ندارند.

حال با توجه اینکه اختلاف قیمت سیستم های گیرلس و گیربکس می تواند سوال برانگیز باشد لذا بد ندانستیم تا در این مطلب به این موضوع بپردازیم که چه زمانی استفاده از سیستم گیرلس به صرفه می باشد. برای اینکار یک پروژه ۵ ایستگاه با ظرفیت آسانسور ۶ نفر و با سرعت ۱ متر بر ثانیه را در نظر بگیرید. برای یک چنین پروژه ای شما می توانید از یک موتور گیربکسی مونتاناری ۵/۵ کیلووات و یا یک موتور گیرلس EMF سه فاز ۴ کیلوواتی استفاده نمایید. در این مرحله بایستی بدانید که یک سیستم گیرلس و گیربکس در چه مواردی با یکدیگر تفاوت قیمت دارند.

 اختلاف قیمت سیستم گیرلس و گیربکس در خود موتورها، تابلوفرمان آسانسور، تعداد فلکه های هرزگرد، سیم بکسل ها و دستمزد اجرای آن می باشد. بنابراین با تشکیل جدولی ساده مانند جدول زیر می توانیم تفاوت قیمت ها را بررسی نماییم:

تجهیزات

تعداد

قیمت (تومان)

تجهیزات

تعداد

قیمت (تومان)

موتور گیربکس مونتاناری۱۷/۷۰۰/۰۰۰موتور گیرلس EMF۱۱۰/۵۰۰/۰۰۰
تابلوفرمان با درایو Istar۱۵/۰۰۰/۰۰۰تابلوفرمان با درایو Gefran۱۸/۰۰۰/۰۰۰
فلکه هرزگرد ۴۰ سانتی ۴ شیار۱۱۵۰/۰۰۰فلکه هرزگرد ۳۲ سانتی ۶ شیار۳۱/۳۰۰/۰۰۰
سیم بکسل نمره ۱۰ (متر)۸۰۳۵۰/۰۰۰سیم بکسل نمره ۸ (متر)۲۴۰۹۰۰/۰۰۰
هزینه اجراء۱۵/۰۰۰/۰۰۰هزینه اجراء۱۹/۰۰۰/۰۰۰

مجموع

۱۸/۲۰۰/۰۰۰

مجموع

۲۹/۷۰۰/۰۰۰

با توجه به جدول بالا متوجه می شویم که برای یک پروژه ۵ ایستگاه ۶ نفره چیزی حدود ۱۱ میلیون تومان اختلاف قیمت در سیستم گیرلس و گیربکس وجود دارد. حال اگر بخواهیم یک پروژه ۱۵ ایستگاه ۶ نفره را با سرعت ۱٫۶ متر ثانیه با یکدیگر مقایسه کنیم به چنین جدولی خواهیم رسید:

تجهیزات

تعداد

قیمت (تومان)

تجهیزات

تعداد

قیمت (تومان)

موتور گیربکس ساسی

مدل MF48 7.3 kw

۱۱۱/۰۰۰/۰۰۰موتور گیرلس EMF۱۱۰/۵۰۰/۰۰۰
تابلوفرمان با درایو Istar

۱۱ کیلووات

۱۸/۰۰۰/۰۰۰تابلوفرمان با درایو Gefran۱۸/۰۰۰/۰۰۰
فلکه هرزگرد ۴۰ سانتی ۵ شیار۱۲۵۰/۰۰۰فلکه هرزگرد ۳۲ سانتی ۶ شیار۳۱/۳۰۰/۰۰۰
سیم بکسل نمره ۱۰ (متر)۲۶۰۱/۰۰۰/۰۰۰سیم بکسل نمره ۸ (متر)۶۵۰۲/۶۰۰/۰۰۰
هزینه اجراء۱۱۵/۰۰۰/۰۰۰هزینه اجراء۱۲۰/۰۰۰/۰۰۰

مجموع

۳۵/۲۵۰/۰۰۰

مجموع

۴۲/۴۰۰/۰۰۰

در مقایسه دو جدول بالا متوجه می شویم که هر چه تعداد ایستگاه و سرعت آسانسور بالاتر می رود آنگاه قیمت های سیستم های گیربکس و گیرلس به هم نزدیک می شود. حال بگذارید به نحو دیگری به این مقایسه بپردازیم:

در یک آسانسور ۵ ایستگاه ۶ نفره اگر از سیستم گیربکسی استفاده نماییم حدود ۴۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت در حالی که همین آسانسور با سیستم گیرلس حدود ۵۶ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. یعنی چیزی حدود ۲۵ درصد بیشتر از سیستم گیربکسی که برای یک سازنده قابل توجه می باشد.

حال همین مقایسه را برای یک آسانسور ۱۵ ایستگاه ۶ نفره در نظر می گیریم. چنین پروژه ای با یک سیستم گیربکسی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت و با یک سیستم گیرلس حدود ۱۰۷ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. به عبارتی سیستم گیرلس حدود ۷ درصد گرانتر از سیستم گیربکسی خواهد بود که کاملا منطقی و قابل قبول خواهد بود.

در نهایت نتیجه گیری که می کنیم این است که هر چه آسانسور مرتفع تر و سرعت آن بالاتر می رود تفاوت قیمت بین آسانسورهای گیربکس و گیرلس کمتر می شود. پس چه بهتر که در چنین پروژه هایی از سیستم گیرلس استفاده نماییم.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. reza گفت:

    مطالب بسیار آموزنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!