براده آهن در کنار فلکه موتور آسانسور به چه معنایی می باشد؟

اخیرا برای یکی از آسانسورهایی که تحت سرویس شرکت فرازجم کناره بود خرابی عجیبی بوجود آمد. آسانسور در هر هفته حدود ۳ بار در بین طبقات سوم و چهارم متوقف می شد و زمانی که به تابلوفرمان مراجعه می کردیم خطایی را نمی دیدیم. این قضیه برای ۲ ماه ادامه داشت و در نهایت متوجه اشکال آسانسور مورد نظر شدیم اما چه فایده که مدیر ساختمان، سرویس آسانسور را به شرکت دیگری واگذار کرده بود و دلیلش نیز این بود که شرکت ما قادر به رفع عیب آسانسور نبود. در واقع علت را شناسایی کردیم اما با توجه به زمان بر بودن این قضیه، سرویس آسانسور مورد نظر از عهده ما خارج شد.

در طول این مدت ۲ ماهه در حدود ۱۰ بار به محل خرابی مراجعه کردیم و هر بار تنها با خاموش و روشن کردن تابلوفرمان، آسانسور به حرکت طبیعی خود ادامه می داد اما در آخرین مراجعه سرویسکارمان، او متوجه شد که آسانسور بین طبقه سوم و چهارم متوقف شده است اما فلکه موتور می چرخد! در واقع موتور در حالی داشت به حرکتش ادامه می داد که سیم بکسل در جای خود ثابت بود و به عبارتی سر می خورد. همچنین براده های آهنی که در کنار فلکه موتور وجود داشت نیز تاییدکننده حرف ما بود. بله، شیار فلکه موتور کمی گشاد شده بود و به عبارتی زاویه های شیار γ و β از بین رفته بود و همین قضیه باعث سرخوردگی سیم بکسل می شد و با توجه به خطای ریل در بین طبقات سوم و چهارم، این اتفاق فقط در بین این دو طبقه می افتاد و به دلیل اینکه موتور در زمان سرخوردگی جریان زیادی را می کشید باعث می شد تا درایو خطای جریان اضافی را اعلام نماید.

البته ناگفته نماند که در ماه دوم کفشک های کابین را کمی شل کردیم و متوجه شدیم که در طول هفته این خطا از ۳ بار به ۱ بار کاهش یافت اما برای تشخیص دقیق هنوز کافی نبود. در نهایت پس از متوجه شدن عیب آسانسور، با مدیر ساختمان تماس گرفته شد و پیشنهاد شد تا فلکه موتور تعویض شود و یا اینکه حداقل ۳ تا از ۴ سیم بکسل ها را تعویض نموده و به جای سیم بکسل نمره ۱۰ از سیم بکسل نمره ۱۲ استفاده نماییم تا اصطکاک لازم برقرار شود. (البته فردای همان روز متوجه واگذاری سرویس شدیم)

موتور آسانسور

موتور آسانسور

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۱۰ دیدگاه‌

  1. علیرضا گفت:

    سلام جناب مهندس شیرویی
    نحوه محاسبه توان موتور گیربکس VVVF جهت نسب مثلا” ۱۲ ایستگاه به چه صورته
    و نیاز به انکودر و زنجیر جبران داریم؟

  2. رضا گفت:

    سلام مهندس

    میخواستم بپرسم برای یک اسانسور با سیستم درایو داره کار میکنه و من برای گرفتن استاندارد نیاز به بستن اورلود دارم که مالک از پرداخت هزینه اور دیجیتال خودداری میکنه .

    چگونه میتونم یک اور ساده ببندم و استاندارد رو پاس کنم؟

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      بستگی به مامور استانداردی دارد که بازرسی را انجام می دهد!
      اخیرا اورلود ساده مورد قبول نیست.

  3. بهروز گفت:

    سلام استفاده از سیم بگسل.۱۲به جای سیم بگسل ۱۰ در فلکه بامشخصات فنی برای بگسل ۱۰ ایجاد مشگل نمی کند

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      تعویض سیم بکسل ۱۰ با ۱۲ تنها برای مواقعی بکار می رود که واقعا قادر به انجام اینکار باشیم. در پروژه مذکور جهت ایجاد اصطکاک کافی می توان این کار را انجام داد هر چند بایستی فلکه هرزگرد در مدت مشخصی تعویض گردد.

  4. مهدي گفت:

    با سلام خدمت مهندس عزیز اگر شما هم هفته ای حداقی چهار یا پنج بار از ساختمان چند طبقه بالا میرفتید متوجه میشدید که ایرادی به این وضوح که یکبار أسانسور سازی از بابل بعد از پایان سه ماه اکتشاف شما فقط با یکبار دیدن به ان پی میبرد کار سختی نبوده وهمانطور که یکی از همکارانتان به ان إشاره نمودند با کمی پرسش وجستجو در عرض سه روز حل میشد انگار مانیز میتوانستیم از معرفی مهندسینی چون شما به دیگران سربلند باشیم

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      تشکر از شما که ما را تحمل نمودید. مطمئنن این قضیه تجربه ارزنده ای برای ما بوده است

  5. كنجكاو گفت:

    باسلام و خسته نباشید به همه همکاران عزیز
    من قبلا با این عیب برخورد کردم ولی با صرف فقط چند ساعت عیب رو پیدا کردم.
    من فقط چند ساعت در زمان ترافیک اسانسور داخل موتور خانه موندم و تمام نگاهم به موتور و تابلو بود.(حوصله زیادی میخواست و چون در فصل زمستان هم بود یه سرمای حسابی هم خوردم)

  6. مرتضی گفت:

    با سپاس فراوان مطلب بسیار جالب و آموزنده ای بود که فقط از تجربه کسب میشد و ممنونیم که تجربه تون رو در اختیار ما قرار دادید

  7. شایان گفت:

    سلام وقت بخیر .تجربه جدیدی برای من بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!