آسانسورها و بالابرهای هیدرولیک و بررسی شرایط آنها در ایران

به نظر می رسد پس از مدت ها آسانسورها و بالابرهای هیدرولیک مجددا در راس توجهات مصرف کنندگان و شرکت های فروشنده قرار گرفته اند. آسانسورها و بالابرهای هیدرولیکی به دلیل عدم استفاده از موتورخانه در بالای چاله آسانسور توانسته اند نظر بسیاری از طراحان و سازندگان را به خود جلب کنند و با توجه به تنوع قیمت در تجهیزات و اجرای آنها، می توان آینده ای بسیار درخشان را برای این صنعت در ایران متصور شد.

سیستم های هیدرولیکی را می توان به دو دسته آسانسوری و بالابری تفکیک کرد و سعی می کنیم تا به صورت مختصر به هرکدام از آنها بپردازیم:

آسانسورهای هیدرولیک :

آسانسورهای هیدورلیک به دلیل عدم استفاده از موتورخانه در بالای چاله آسانسور این گزینه را در اختیار طراحان ساختمان قرار داده اند تا با خیالی آسوده به طراحی نمای بیرونی ساختمان بپردازند و همچنین به دلیل عدم نیاز به اخذ گواهی استاندارد برای آسانسورهای هیدرولیک نصب شده (تا این تاریخ) بسیاری از شرکت های بدون گواهی طراحی و مونتاژ نیز اقدام به تولید و فروش این نوع آسانسورها در ایران می کنند.

آسانسورهای هیدرولیک همانند آسانسورهای کششی نیاز به همان میزان چاهک و اورهد دارند و موارد استانداردی آنها کاملا شبیه هم می باشد. البته در خصوص استانداردهای تجهیزات خاص با یکدیگر تفاوت دارند که طبیعی می باشد. موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک می تواند در زیر زمین، طبقه همکف، طبقه اول و … باشد و برخلاف آسانسورهای کششی محدودیت کمتری دارد.

بیشتر شرکت های فروشنده قطعات آسانسورهای هیدرولیکی معتبر بوده و هر کدامشان دارای برند می باشند و از همین جهت هم اکنون اجرای آسانسورهای هیدرولیکی نسبت به آسانسورهای کششی تا حدود ۲۰ درصد گرانتر تمام می شود. برای مثال هم اکنون اجرای یک آسانسور هیدرولیک با تعداد ۴ ایستکاه و درب های لولایی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

از معایب آسانسورهای هیدرولیک نیز می توان به کم بودن سرعت آن و عدم اجرای آن برای آسانسورهای با تعداد طبقات بالا اشاره کرد. برای مثال بیشتر آسانسورهای هیدرولیک با سرعت نامی ۰٫۳ تا ۰٫۶ راه اندازی می شوند که در قیاس با آسانسورهای کششی بسیار پایین می باشد و همچنین برای ساختمان های از ۶ ایستگاه به بالا پیشنهاد نمی شود که از آسانسور هیدرولیک استفاده نمایند.

بالابرهای هیدرولیک :

بالابرهای هیدرولیک نیز همانند آسانسورهای هیدرولیک نیاز به موتورخانه ندارند و می توان اورهد و چاهک را در اجرای آنها حذف نمود. برای مثال با اورهد ۲۸۰ سانتی متر نیز می توان بالابر هیدرولیک را اجرا کرد و همچنین در صورت نداشتن چاهک نیز قابل اجراء می باشد که در این صورت حدود ۲۰ سانتی متر پله ایجاد می شود.

در بالابرهای هیدرولیک معمولا از درب داخل کابین و طبقات استفاده نمی شود و سرعت آن نیز تا حدود ۰٫۳ متر بر ثانیه تنظیم می شود. البته در رابطه با سرعت بالابرها در صورتی که از موتور سه فاز و شیر برقی ۴ بوبین بهره ببرید آنگاه قادر خواهید بود تا سرعت آن را به ۰٫۵ متر بر ثانیه نیز افزایش دهید.

در بالابرهای هیدرولیک سعی می شود از کابین نیز استفاده نشود تا در مکان هایی که برق تک فاز دارند با مشکل زیادی وزن مواجه نشوند. زیرا شما حداکثر می توانید از موتور تکفاز با توان نامی ۲٫۹ کیلووات استفاده نمایید که به دلیل جریان نامی بالایی که دارد زیاد توصیه نمی شود. برای مثال در روزهای سرد سال که دمای روغن پایین می آید احتمال آنکه کنترل بار موتور تکفاز عمل نماید بسیار بالاست.

استفاده از بالابرهای هیدرولیک به دلیل اشغال فضای کم، نداشتن صدای زیاد، عدم استفاده از موتورخانه در بالای ساختمان، اجرای سریع، قیمت مناسب و … بسیار فراگیر شده است. برای مثال بالابرهای هیدرولیک با طول مسیر حرکت حدود ۴ متر از ۴٫۵ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان به بازار عرضه می گردد که این اختلاف قیمت به دلیل نوع تجهیزات مصرفی در آن می باشد. البته این قیمت بدون احتساب آهنکشی، درب طبقات، شستی ها و … می باشد.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!