بررسی شرایط بازار آسانسور در وضعیت تورمی و تغییر قیمت ارز

بررسی شرایط بازار آسانسور در وضعیت تورمی و تغییر قیمت ارز

هرگاه قیمت ارز بالا می رود مسلما همراه با خود تورم هم به همراه خواهد داشت و این مسئله برای همه فعالین در بازار آزاد ایران مشکلات مالی زیادی را بوجود می آورد. البته هستند افرادی که از این وضعیت سود می برند و یک شبه ره صد ساله را طی می کنند مانند افرادی که در بخش فروش فعالیت می کنند و کلی جنس قبل از گرانی ها خریداری کرده بودند و در انبار خود موجود داشتند اما بیشتر شرکت های آسانسوری به دلیل مجری بودن، تحمل افزایش قیمت ها را ندارند و به شدت دچار ضرر و زیان می شوند. لذا با توجه به چنین شرایطی تصمیم گرفتیم چندین راهکار جهت کنترل وضعیت تورمی و تغییر قیمت ارز ارئه دهیم:

۱) خرید اقلام اصلی قراردادهای آسانسور مانند موتور و ریل و …

برخی اقلام در قراردادهای آسانسور بسیار وابسته به قیمت ارز می باشند که پیشنهاد می شود در ابتدای قرارداد و بر اساس پیش پرداخت دریافتی از کارفرما خریداری شوند. بیشتر مواقع پیش پرداخت های پروژه های قبلی صرف پروژه های جاری می شود که اگر این موضوع حساب شده نباشد می تواند بسیار خطرناک باشد. لذا بهترین روش این است که به محض دریافت اولین پیش پرداخت یک پروژه، ریل و موتور آسانسور آن خریداری شود و مابقی تجهیزات را تا پایان پروژه می توان مدیریت کرد.

۲) گرفتن وام هایی با بازپرداخت بلندمدت از بانک ها و تبدیل سریع آن ها به جنس:

در شرایط تورمی و افزایش نرخ ارز می توان از طریق دریافت وام های بلند مدت از بانک ها و تبدیل آنها به اجناس مورد نیاز از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کرد. فرض کنید یک وام ۵۰ میلیون تومانی با سود ۲۰ درصد با بازپرداخت سه ساله از یک بانک بگیرید و آنها را به اجناسی مانند موتور و ریل آسانسور تبدیل نمایید. شما طی سه سال بابت وام مورد نظر بایستی ۱۰ میلیون تومان سود بپردازید و حال مقایسه کنید در طول سه سال این اقلام خریداری شده چقدر افزایش قیمت خواهند داشت!

۳) استفاده از قراردادهایی منعطف در برابر افزایش نرخ ارز همراه با بند فسخ قرارداد

چندین سال پیش وقتی قیمت ارز به شدت افزایش پیدا کرد مجبور به استفاده از یکی از بندهای قرارداد شده بودیم که واقعا به ما کمک کرد تا دوام بیاوریم. آن بند قرارداد به این شکل بود که هر کدام از طرفین به هر دلیلی اگر بخواهند قرارداد را فسخ نمایند بایستی ۱۰ درصد از کل قرارداد را به طرف مقابل بپردازند. جالب آنکه با همه کارفرماها این موضوع را مطرح کردیم و در حالی که حاضر به پرداخت ضرر ۱۰ درصدی کل قرارداد شدیم اما هیچکدام از کارفرماها پیشنهاد ما را نپذیرفتند و در عوض افزایش قیمت قرارداد آسانسور را پذیرفتند.

۴) در نظر گرفتن حاشیه سود مناسب در قراردادها

بسیاری از شرکت ها صرفا جهت مغلوب نشدن در برابر رقبا تا جای ممکن حاشیه سود خود را کاهش می دهند و قراردادهای زیادی را در طول سال منعقد می کنند که در شرایط تورمی و تغییر نرخ ارز به شدت دچار ضرر و زیان می شوند. یادتان باشد صرفا گرفتن پروژه های فراوان به منزله پیشرفت شما نخواهد بود و بلکه کیفیت تجهیزات، نصب و مهمتر از همه آنها خدمات پس از فروش است که باعث پیشرفت شما می شود.

بنابراین پیشنهاد می شود حاشیه سود مناسبی جهت اخذ قراردادهای خود در نظر بگیرید و تخفیفاتی که می دهید را متناسب با پرداخت کارفرما تنظیم نمایید.

۵) پیشنهاد تجهیزاتی مشابه در کنار مشخصات فنی آسانسور

همیشه سعی کنید در قراردادهای طولانی مدت از مشخصات مشابهی در کنار مشخصات فنی آسانسور استفاده نمایید به گونه ای که کیفیت کار پایین نیاید. برای مثال در قسمت موتور درج شود موتور آلبرتوساسی ایتالیا یا اسپانیا و یا ریل مونته فرو ایتالیا یا چین و …

به عبارتی هنگام عقد قرارداد علاوه بر اینکه می توانید از برندهای مشابه با قیمت مناسب تر استفاده نمایید اما کیفیت کار را حفظ می کنید و حتما این موضوع را برای کارفرمای خود نیز توضیح دهید تا دچار سوء تفاهم نشود.

امیدواریم این مقاله کوتاه مورد توجه عزیزان قرار گرفته باشد.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. معافی گفت:

    سلام جناب مهندس
    مقاله خوبی بود . درود بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!