ریل آسانسور را چگونه انتخاب نماییم؟

ریل آسانسور طراحی شده است برای آنکه آسانسور در مسیر کاملا مستقیم و صاف حرکت کند. ریل ها از جنس فولاد سرد یا گرم بوده و دارای سایز های T5 ، T9 ، T16 و T125 می باشد. ریل های با جنس فولاد سرد دارای مقاومت بیشتری نسبت به ریل های با جنس فولاد گرم می باشد و از همین رو قیمت شان نیز گرانتر می باشد. برای انتخاب ریل های آسانسور چند نکته حائز اهمیت می باشند که آنها را با هم بررسی می نماییم:

۱) ظرفیت آسانسور

۲) ارتفاع آسانسور

۳) سرعت آسانسور

این سه فاکتور جدا از هم نمی باشند و بایستی هنگامی طراحی، هر سه تای آنها را با هم بررسی نمود. برای همین منظور اطلاعاتی که بیشتر به صورت تجربی بدست آمده است را در اختیار خوانندگان قرار می دهیم.

۱) برای آسانسورهای ۱ تا ۷ نفره بهتر است از ریل T5 برای کادر وزنه و از ریل T9 برای کابین استفاده نمود. اما بهتر است برای ارتفاع بیشتر از ۳۰ متر و یا سرعت بالای ۲/۱ متر بر ثانیه ، از ریل T16 برای کابین استفاده نمود زیرا در این ارتفاع اگر آسانسور در حالت سقوط قرار بگیرد ریل T9 ممکن است پاسخگوی فشار تحمیلی نباشد.

۲) برای آسانسورهای ۸ تا ۱۲ نفره بهتر است از ریل T9 برای کادر وزنه و ریل T16 برای کابین استفاده نمود و این ریل ها تا ارتفاع ۵۰ متر را به راحتی پاسخگو می باشند اما بهتر است برای ارتفاع بیشتر از ۵۰ متر و یا سرعت بالای ۶/۱ متر بر ثانیه از ریل های T125 برای کابین استفاده شود تا فشار احتمالی را تحمل نماید.

۳) و برای آسانسورهای بالای ۱۲ نفره بهتر است از ریل T9 برای کادر وزنه و از ریل T125 برای کابین استفاده شود تا احتمال بروز هرگونه مشکل احتمالی را از بین ببرد. البته ذکر این نکته ضروری است که برای کادر وزنه نیز می توان از ریل T16 و یا T125 استفاده نمود اما با توجه به اینکه معمولا فشاری به ریل های کادر وزنه وارد نمی شود لزومی به استفاده از آنها نیست.

rail

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه‌

  1. مهدي گفت:

    سلام مهندس ایا راهی برای تست و اطمینان از کار کرد صحیح پاراشوت یا گاورنر ترمز روی کابین وجود دارد؟

  2. احمد گفت:

    سلام .
    آقای مهندس نصب ریل ها از کف چاهک با چه ارتفایی باید باشد ؟ اگر با کمی ارتفاع حدودا ۵/۰ متر باشد آیا می شود تایید کرد یا این اختلاف را با ریختن بتن صفر کرد . ممنون

    • مهندس شیرویی محسن شیرویی گفت:

      با سلام
      حدود ۳۰ سانتی متر ارتفاع مناسبی می باشد و بعد از پایان کار بایستی سکوی کوچکی را تا ارتفاع ۱ سانتی متری ریل ایجاد کرد و بین سکو و ریل یک صفحه مثلا ۱۰*۲۰ قرار داد به صورتی که بتوان صفحه را بین ریل و سکو حرکت داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!