بررسی بازار آسانسور با توجه به نوسانات قیمت ارز و فلزات در بازار جهانی

بررسی بازار آسانسور با توجه به نوسانات قیمت ارز و فلزات در بازار جهانی

همانطور که مطلع هستید طی دو ماه اخیر با نوسانات قیمت ارز بویژه افزایش چشمگیر قیمت یورو در بازارهای جهانی، شاهد افزایش قیمت برخی از تجهیزات وارداتی آسانسور در ایران نیز بودیم. همچنین افزایش بهای جهانی سنگ آهن که منجر به بالا رفتن ۴۰ درصدی قیمت آهن آلات در ایران شده است نیز کمی در افزایش تورم دخیل بوده است و به همین منظور تصمیم گرفتیم تا مختصری در رابطه با آینده بازار آسانسور تا پایان سال ۹۶ موضوعاتی را مطرح نماییم.

طبق تجربه ای که در سال های اخیر داشته ایم می توان پیش بینی کرد که در ماه های انتهایی سال ۹۶ همانند سال های گذشته افزایش قیمت ارز را تجربه کنیم که با توجه به قیمت ۳۸۱۰ تومانی دلار در تاریخ کنونی (۱۳۹۶/۵/۲۷) پیش بینی می شود قیمت دلار تا پایان سال ۹۶ به مرز ۴۰۰۰ تومان برسد که حدود ۵ درصد افزایش قیمت خواهد داشت اما آنچه که تجربه نشان می هد با افزایش ۵ درصدی قیمت ارز، تورم ۱۰ درصدی را در بازار ایران تجربه خواهیم کرد.

برای مثال هم اکنون که یک موتور ساسی لئو ۵/۵ کیلووات دو سرعته با قیمت ۹/۵۰۰/۰۰۰ تومان به فروش می رسد تا پایان سال چیزی حدود ۱۰/۴۰۰/۰۰۰ تومان قیمت خواهد خورد که دور از انتظار نیست. از طرفی پیش بینی می شود بازار مسکن چندان تحرکی داشته باشد و به همین دلیل سازندگان جهت کاهش هزینه ها تمایل به استفاده از آسانسورهای ارزان قیمت تر خواهند داشت که در نتیجه استفاده از موتورهای ایرانی افزایش خواهد یافت و به این ترتیب برای شرکت های تولیدکننده موتور آسانسور در ایران، روزهای خوبی را می توان پیش بینی نمود.

اما هدف از این پیش بینی ها این است تا شرکت های فعال در زمینه آسانسور، قراردادهایی که قرار است از هم اکنون منعقد کنند را طوری تنظیم نمایند که با افزایش قیمت ها در زورهای آتی دچار مشکل نشوند و همچنین سود پیش بینی شده برای یک پروژه برایشان منطقی باشد. لذا پیشنهاد می شود با توجه به شرایط موجود، شرکت های آسانسوری هنگام عقد قرارداد حداکثر ظرف ۳ ماه کلیه چک های مبلغ قرارداد را دریافت نمایند و در غیر این صورت بند ” افزایش قیمت تجهیزات در صورت افزایش قیمت ارز ” را به قرارداد اضافه نمایند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!