خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد و دلایل آن

خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد و دلایل آن

خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد در بسیاری از آسانسورهای شایع می باشد که می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برای تشخیص خوردگی فلکه ها کافیست سری به موتورخانه آسانسور بزنید و اطراف فلکه های موتور و هرزگرد را بررسی نمایید. از نشانه های خوردگی فلکه ها می توان به سه مورد اصلی اشاره کرد:

۱) معمولا اگر خوردگی در فلکه ها وجود داشته باشد بایستی براده های آهن را اطراف فلکه ها مشاهده نمایید.

۲) یکی دیگر نشانه های خوردگی فلکه موتور یا هرزگرد، ایجاد شیارهای مارپیچی در شیارهای فلکه ها می باشد که در واقع همان رد سیم بکسل بر روی شیارها می باشد.

۳) فرورفتگی سیم بکسل داخل شیارها نیز می تواند از جمله شواهد خوردگی فلکه موتور آسانسور باشد. زیرا طبق استاندارد حداقل بایستی یک سوم قطر سیم بکسل از لبه شیارهای فلکه موتور بیرون باشد و در غیر این صورت مطابق استاندارد نخواهد بود.

و اما دلایل خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزدگر چیست؟

خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد می تواند دلایل زیادی داشته که سعی می کنیم به چند مورد اصلی اشاره نماییم:

۱) تراز نبودن فلکه موتور و فلکه هرزگرد نسبت به کابین آسانسور : هنگامی که گروه نصب شروع به نصب آسانسور می کند بایستی دقت داشته باشد که فلکه های موتور و هرزگرد را هم راستا با کابین آسانسور قرار دهد تا سیم بکسل مانع از خوردگی فلکه ها شود. در واقع در این حالت سین بکسل چون به سمت چپ یا سمت راست شیار فلکه ها فشار می آورد، کم کم باعث خوردگی آن می شود. همچنین تراز بودن فلکه ها نسبت به خط افق نیز بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت یک سمت از شیارها نسبت به سمت دیگر تحت فشار بوده و باعث خوردگی آنها می شود.

۲) بالانس نبودن وزنه تعادل و کابین آسانسور: یکی از دلایل عمده خوردگی فلکه ها بالانس نبودن وزنه تعادل و کابین آسانسور می باشد که باید توجه ویژه ای به آن شود. با توجه به اینکه هنگام راه اندازی آسانسور معمولا بالانس بودن دقیق وزنه تعادل و کابین آسانسور توسط گروه نصب انجام نمی شود منجر به خوردگی فلکه موتور و فلکه هرزگرد در طولانی مدت می گردد.

۳) یکسان نبودن میزان کشش سیم بکسل ها : هنگامی که بسکل ریزی آسانسور انجام می شود بایستی دقت شود که کشش همه آنها یکسان باشد. معمولا یکسان نبودن میزان کشش منجر به این می شود که مثلا آن بسکلی که کشش بیشتری نسبه به بقیه دارد، شیار خود را می خورد که بسیار شایع می باشد. اما نکته جالب این است که وقتی شما جهت بررسی کشش بکسل ها اقدام می کنید شاید ظاهرا تفاوتی بین کشش بکسل ها احساس نمی کنید. لذا جهت بررسی بهتر کابین را در طول چاله حرکت دهید و مثلا هر ۳ متر کشش بکسل ها را بررسی نمایید. دلیل اینکار این است که ممکن است بکسل در طول حرکت به سمت بالا، پیچش آن باز شود و شل شود و مثلا هر چه به پایین ترین نقطه که می رسیم بکسل بپیچد و سفت تر شود که در هر صورت باید بررسی شود.

۴) میزان سختی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد با سختی سیم بکسل باید متناسب باشد : منظور از سختی فلکه ها و سیم بکسل در واقع بر می گردد به جنس آنها که باید مطابق استاندارد ساخته شده باشند. در واقع اگر سختی فلکه ها نسبت به سیم بکسل بیشتر باشد، باعث خوردگی بکسل خواهد شد و برعکس که معمولا حالت برعکس آن صادق است. یعنی چون سختی بکسل نسبت به فلکه ها بیشتر است لذا باعث خوردگی فلکه ها می شود. البته این نکته نیز فراموش نشود که در بیشتر موارد فلکه هرزگرد خوردگی بیشتری نسبت به فلکه موتور دارد زیرا فلکه موتور مطابق استاندارد بین المللی ساخته می شود اما فلکه های هرزگرد ممکن است استانداردهای روز را رعایت نکنند.

۵) خشک بودن ریل آسانسور: به جرات می توان گفت یکی از مهمترین دلایل خردگی فلکه موتور آسانسور، روغن کاری نبودن ریل های کابین و وزنه می باشد. پیشنهاد می شود در ابتدای بررسی پروژه هایی که دچار خوردگی فلکه هستند، در ابتدا ریل ها روغنکاری شوند و همزمان براده های اطراف آن جمع آوری شوند و پس از چند روز مجددا میزان براده ها بررسی شود تا بتوان نتیجه کار را دید.

۶) خشکل بودن سیم بکسل آسانسور : سیم بکسل آسانسور معمولا دارای مغز کنفی بوده که آغشته به روغن مخصوص می باشد. شرایط محیطی آسانسور می تواند باعث خشک شدن بکسل گردد و در نتیجه خشکی زیاد بکسل باعث خوردگی فلکه ها شود. برای جلوگیری از این قضیه حتما از سرویسکار خود بخواهید روغن های مخصوص بکسل آسانسور تهیه کرده و بکسل ها را روغنکاری نماید.

۷) طول عمر زیاد آسانسور : شما اگر از بهترین تجهیزات هم استفاده نمایید به مرور زمان شاهد خوردگی فلکه ها و یا بکسل ها خواهید بود. زیرا فشاری که بکسل بر روی فلکه ها وارد می کند به مرور زمان باعث خوردگی خواهد شد و در این صورت بایستی نسبت به تعویض و یا تعمیر قطعات اقدام کرد.

در صورت خوردگی فلکه موتور آسانسور و یا فلکه هرزگرد چه کنیم؟

در صورت خوردگی فلکه های موتور و هرزگرد و یا سیم بکسل آسانسور، در ابتدای امر بایستی دلیل اصلی آن را پیدا کنید و سپس  جهت رفع آن اقدام نمایید. اگر خوردگی مربوط فلکه موتور بود می توانید فلک را با فولی کش در آورده و به یک مجموعه ای که فلکه ها را بازسازی می کند ارسال نمایید تا پس از بازسازی شیار، مجددا آن را نصب نمایید. همچنین اگر فرصت اینکار را ندارید بهتر است یک فلکه جدید سفارش دهید تا مجبور به خاموش کردن آسانسور برای چند روز نباشید. برای مثال اگر آسانسور یک برج ۱۵ طبقه دچار خوردگی فلکه موتور شود آنگاه بهترین کار خرید فلکه جدید و تعویض آن می باشد.

و اگر خوردگی فلکه مربوط به فلکه هرزگرد آسانسور باشد حتما برای تعویض آن اقدام نمایید زیرا قیمت یک فلکه جدید نسبت به هزینه تعمیر آن برابر و یا کمتر می باشد!

و نهایتا اگر خوردگی مربوط به بکسل آسانسور باشد در درجه اول نسبت به روعن کاری آن اقدام نمایید و در صورت نتیجه نگرفتن نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

امیدواریم این مقاله کوتاه مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۵ دیدگاه‌

  1. M گفت:

    با سلام – مدت ۶ سال سیم بکسلهای اسانسور مجتمع ما روغنکاری نشده و اکنون برخی رشته های بکسل پاره و هرزه گرد هم دچار فرسایش شده چگونه میتوان شاکی شرکت شد؟

  2. شهباز گفت:

    بسیار عالی و مفید بود.

  3. میثم گفت:

    سلام مهندس برای اجرای اهنکشی چاه معلق چه کنیم که کاربهترانجام گیردونحوه دیوارکشی وچاله اسانسورراچطوربزنیم

  4. Jefosun گفت:

    لیست قیمت اجناس مصرفی را ارئه کنید
    عالی میشه ،البته به روز

  5. احمد کاظم پور گفت:

    با درود و سپاس.
    ممنون.جالب و مفید بود.سلامت و موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!