ده نکته برای آنکه سرویسکار آسانسور شویم

چگونه یک سرویسکار آسانسور شویم

یادم نمی رود که سال ۱۳۹۰ وقتی کارمان را شروع کردیم کسی نبود که به ما در مورد آسانسور آموزش دهد زیرا هم تعداد افراد کمی در این زمینه در دسترس بودند و هم اینکه فضای مجازی به نحوی نبود که بتوان اطلاعات کاملی کسب کرد و تنها راه حل استفاده از موبایل و تماس با محدود افرادی بود که می شناختیم. روزگار سختی بود ولی هر چه بود گذشت و هم اکنون می توانیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم ولی آنچه که امروز با آن مواجه هستیم انبوهی از اطلاعات است که از طریق فضای مجازی به راحتی می توان بدست آورد و این را باید به فال نیک گرفت.

اما امروزه کار در زمینه آسانسور تفاوتهایی با ۱۰ سال قبل دارد که سختی های خاص خود را دارد. اگر ۱۰ سال پیش فقط ۲ و یا ۳ تابلوفرمان با سیم کشی های مشخص وجود داشت اما امروزه شاهد بیش از ۳۰ مدل تابلوفرمان هستیم که بیشترشان مجهز به درایو نیز هستند و از طرفی پیچیدگی های آسانسورهای گیرلس و هیدرولیک را نیز باید آن اضافه کرد. بنابراین به همان اندازه که کسب اطلاعات آسان شده است اما تنوع تجهیزات کار را پیچیده تر از قبل کرده است.

حال با توجه به شرایط کنونی چگونه یک سرویسکار خوب در رشته آسانسور شویم؟

ده نکته برای آنکه سرویکار آسانسور شویم

۱) مطمئنا بهترین روش برای اینکه در زمینه سرویس آسانسور مهارت کسب کنید این است که در یک شرکت آسانسور معتبر با تعداد سرویس بالا مشغول به کار شوید. از مزایای چنین شرکت هایی این است که شما در مدت بسیار کمی با انواع آسانسورها، موتورها، تابلوفرمانها، دربهای تمام اتوماتیک و … آشنا می شوید که به شما کمک می کند تا تجربه خود را افزایش دهید.

۲) برای اینکار بایستی از خودگذشتگی فراوانی به خرج دهید و وقت زیادی را برای کسب اطلاعات صرف کنید. داشتن صبر و حوصله می تواند شما را خیلی زود به نتایج مطلوب برساند. برای مثال ممکن است هنگامی که برای رفع خرابی یک آسانسور می روید مجبور شوید ساعتها و یا بعضا روزهای متمادی وقت صرف کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

۳) از اینکه بخواهید با غرور وارد اینکار شوید بپرهیزید. بگذارید صادقانه بگویم، شما در تمام مدتی که یک سرویسکار آسانسور هستید ممکن است به مشکلاتی بر خورید که نتوانید آن را حل کنید و بعضا از طرف همکاران و یا کارفرمایان تحقیر شوید! بنابراین فرض کنید که یک بچه مدرسه ای هستید که هر روز یک چیز جدید یاد خواهید گرفت و در صورت یاد نگرفتن بایستی تاوان آن را پس دهید!

۴) اصول سرویس و نگهداری را از استادکار خود به درستی بیاموزید. وقتی زیر دست یک فرد ماهرتر قرار میگیرید بایستی تا جای ممکن به نکات مد نظر او توجه کنید تا شما نیز همانند او به شوید. البته این معنای تقلید کور کورانه نمی باشد و بلکه برعکس بایستی از خود نوآوری نیز به خرج دهید. جالب است بدانید بسیاری از استادکارها بعد از مدتی که تجربه کسب کردند از اینکه بخواهند وارد کارهای جزئی و ریز شوند امتناع می کنند! بنابراین دقت داشته باشید که آنها همه موارد را چک نمی کنند اما شما به تمام جزییات بپردازید.

۵) هرگز مطالعه را فراموش نکنید. همانطور که در ابتدا توضیح داده شد امروزه به دلیل تنوع در آسانسورها و تابلوفرمانها بایستی هر روز اطلاعات خود را افزایش دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. مطالعه دفترچه تابلوفرمان های آسانسور، موارد استانداردی، داشتن اطلاعات فنی در مورد انواع درایوها و شیربرقی ها می تواند شما را خیلی زود به یک سرویسکار ماهر تبدیل کند.

۶) از تجهیزات مناسب و درست استفاده نمایید. داشتن مولتی متر و کیف ابزار مناسب جزو ابتدایی ترین ملزومات سرویس و نگهداری آسانسور می باشد. یک کیف ابزار مناسب یعنی اینکه لوازم مورد نیاز به نحوی انتخاب شده باشند که به راحتی قابل حمل و نقل باشد زیرا بسیاری مواقع و هنگامی که سرویسکار احساس خستگی می کند، داشتن یک کیف ابزار سنگین باعث این می شود که او نتواند به طبقات بالا رفته و کار خود را به درستی انجام دهد.

۷) روابط عمومی خود را بهبود ببخشید. داشتن روابط عمومی مناسب می تواند شما را به یک سرویسکار محبوب تبدیل کند. برای مثال شرکت ما دارای چندین سرویسکار می باشد و پیش آمده که یک کارفرما تاکید کرده که مثلا یک سرویسکار مشخص کار او را انجام دهد. البته این موضوع را نبایستی در بین کارفرماها گسترش داد زیرا در درازمدت می تواند به آن شرکت و یا مجموعه آسیب بزند.

۸) خوش قول و منظم باشید. برای خوش قول بودن بایستی نسبت به زمانبدی کار خود متعهد باشید و برای متعهد بودن نسبت به زمان، بایستی تخمین درستی از کارهای در حال انجام داشته باشید. برای مثال اگر به یک نفر قول دهید که ساعت ۱۰ صبح به آنجا مراجعه می کنید ولی ساعت ۱۶ عصر بروید یعنی اینکه هنوز خیلی کم تجربه هستید!

۹) همواره لباس کار مناسب و تمیز بپوشید و آراسته باشید. چند روز پیش با یکی از سرویسکاران شرکت فرازجم کناره جلسه ای ترتیب دادم و به او در مورد نحوه پوشش و آراستگی تذکراتی صحبت کردم و سعی کردم او را متوجه این قضیه کنم که در غیاب ما، شخص او نماینده شرکت نزد کارفرما می باشد و به این ترتیب بایستی کلاس کاری خودش و مجموعه را حفظ کند.

۱۰) در کمترین زمان ممکن عیب آسانسور را تشخیص دهید و آنرا رفع کنید. گاهی اوقات پیش می آید که مدت زمان طولانی را جهت رفع عیب یک آسانسور صرف می کنید اما در پایان متوجه می شوید که در صورتی که اگر به یک نکته ریز توجه می کرید آنگاه به جای صرف دو ساعت، ده دقیقه ای کار را انجام داده بودید! این مورد برای تک تک سرویسکاران پیش می آید اما مهم این است که به مرور زمان این نکات ریز را به خاطر بسپارید و از آن درس بگیرید.

امیدواریم این نکات مورد توجه شما قرار گرفته باشد

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. یوسف گفت:

    سلام وقت بخیر
    آسانسور ما اخیرا سیم بکسل ها وفلکه اش عوض شده وهیچ مشکلی نداشت وحدود دوماه هست مرتب کار می‌کرد،البته ساختمان ما ۵ طبقه وتعداد ایستگاه با پارکینگ ۶ تا هست، شب گذشته‌ یکی از همسایه ها مهمانی داشت ودرطبقه ۵ سکونت دارد بخاطر رفت وآمد مهمان ها وسوار شدن تعداد زیاد در کابین اسانسو بالاخره در پارکینگ ایست میکنه واز کار میوفته که صبح متوجه این قضیه شدیم. لطفا بفرمایید علت از کار افتادن آسانسور چی میتونه باشه

  2. محمد گفت:

    سلام جناب مهندس آسانسور ما شماره ۳۰ رو نشون میده چکار کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!