ریل گذاری آسانسور به روش معکوس و مزایای آن

یکی از روش های بسیار معروف ریل گذاری در آسانسور، روش ریل معکوس می باشد که جهت اجرا در چاله های کوچک می تواند مساحت مفید داخل کابین را به نحو چشمگیری افزایش دهد. در این روش ریل گذاری، ریل وزنه تعادل و ریل کابین هر دو در یک ضلع از چاله و پشت به هم اجرا می شوند.

در این روش کار اسلینک یا همان یوک کابین به صورت لیفتراکی خواهد بود و فشار وارده به ریل های کابین افزایش خواهد یافت اما با استفاده از نرم افزار محاسباتی ریل ساورا اسپانیا به راحتی می توان سایز ریل مناسب را به دست آورد.

در این مقاله سعی می کنیم تا نقشه های اجرایی ریل معکوس را با زبانی ساده شرح دهیم تا قابل فهم برای همه خوانندگان محترم باشد.

در استفاده از چنین روش ریل گذاری باید دقت شود که اهمیت کار اسلینگ ساخته شده و کفشک های استفاده شده در آن بسیار بالا می باشد. زیرا با توجه به لیفتراکی بودن کار اسلینگ، استقامت، عدم وجود سر صدا هنگام کاهش و افزایش شتاب و مهم تر از آن رفتار کار اسلینگ در زمان پاراشوت بسیار حائز اهمیت می باشد. لذا پیشنهاد می شود در چنین پروژه های حتما از کابین سازهای قدر کمک بگیرید تا مشکلی در اجرای آسانسور نداشته باشید.

همچنین هنگام استفاده از روش ریل معکوس می توان از موتورهای گیرلس و روملس نیز به راحتی استفاده کرد و در صورت استفاده از موتور گیربکسی، می بایست حداقل دو عدد فلکه هرزگرد در موتورخانه استفاده کرد.

در این قسمت با ما همراه باشید با نقشه ای از روش ریل گذاری معکوس در آسانسور:

ریل گذاری به روش معکوس

ریل گذاری به روش معکوس

همانطور که در شکل بالا پیداست، در روش ریل گذاری معکوس مساحت کابین نسبت به ریل گذاری به روش وزنه پشت یا بغل افزایش خواهد یافت. برای مثال در یک چاله با ابعاد ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتی متر مساحت کابین برای ریل گذاری به روش معکوس به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

عرض کابین = ۱۵۰-۵-۵ = ۱۴۰ cm

عمق کابین = ۱۵۰-۳۵-۱۸ = ۹۷ cm

مساحت کابین = عرض کابین * عمق کابین = ۱٫۴*۰٫۹۷ = ۱٫۳۵ (متر مربع)

که این مساحت مربوط به یک کابین ۷ نفره می باشد. حال در همین چاله به بررسی ریل گذاری آسانسور به روش وزنه پشت می پردازیم تا مساحت کابین را در هر دو حالت بررسی نماییم. لطفا به تصویر زیر دقت نمایید:

ریل گذاری به روش وزنه پشت

ریل گذاری به روش وزنه پشت

 

با توجه به شکل بالا مساحت کابین برابر خواهد بود با :

عرض کابین = ۱۵۰-۱۷-۱۷ = ۱۱۶ cm

عمق کابین = ۱۵۰-۲۵-۱۸ = ۱۰۷ cm

مساحت کابین = عرض کابین * عمق کابین = ۱٫۱۶*۱٫۰۷  = ۱٫۲۴  (مترمربع)

که این مساحت مربوط به یک کابین ۶ نفره می باشد. بنابراین نتیجه ای که می گیریم این است که در چاله های کوچک جهت افزایش مساحت کابین و یا برای آسانسورهای با دو درب مجاور و یا تونلی استفاده از این روش بسیار موثر خواهد بود. امیدوارم این مقاله برای خوانندگان عزیز مفید واقع شود.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۷ دیدگاه‌

  1. محسن گفت:

    سلام میشه روش ریل گزاری از بقل رو هم با عکس بزارید ممنون میشم

  2. مهدی گفت:

    سلام
    ممنونم از مطالب ارزندتون
    یه سوال
    لطفا بگید در کل چند مدل ریل گذاری داریم
    ممنون میشم پاسخ بدین
    ،

  3. مرتضی قویدل گفت:

    با سلام،مهندس لطفا نحوه قرار گیری موتور و هرزگردها رو توضیح بدید

  4. mostafa گفت:

    ولی باعث بیشتر شدن لرزش کابین نمیشه؟

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      بله اما در صورت استفاده از کاراسلینگ استاندارد کمترین لرزش را خواهید داشت.

  5. mostafa گفت:

    مرسی مهندس

  6. کنجکاو گفت:

    واقعا عالی بود
    بیگ لایک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!