چگونه یک موتور گیرلس مناسب را انتخاب نماییم؟

با توجه به استفاده روز افزون از موتور گیرلس در ساختمان های بلندمرتبه و تخصص کم مهندسین محترم و شرکت های مجری آسانسور در این زمینه، قصد داریم تا توضیحات مختصری در رابطه با چگونگی انتخاب یک موتور گیرلس (روم لس) ارائه دهیم.

اگر از شما بخواهند که برای یک آسانسور ۶ نفره و با ۶ توقف یک موتور گیربکس پیشنهاد دهید شما سریعا و بر اساس تجربه یک موتور ۵/۵ کیلووات را پیشنهاد می دهید بدون آنکه بخواهید محاسباتی را انجام دهید. اما برای انتخاب یک موتور گیرلس قضیه فرق می کند چرا که بایستی برای انتخاب این موتورها به گشتاور، استاتیک لود، سرعت نامی، توان نامی، جریان نامی و از همه موارد مهمتر به سیستم تعلیق موتور (۱:۱ یا ۲:۱) دقت شود.

با توجه به موارد بالا نیاز است تا بعضی از موارد را مورد بررسی قرار دهیم:

P = T*ω = T*(2*π*n)/60

گشتاور موتور: گشتاور موتور رابطه مستقیمی با توان موتور دارد و رابطه آن به این شکل است:

در واقع هر چه گشتاور یک موتور بیشتر باشد توان آن نیز بیشتر خواهد بود اما بایستی در نظر داشت که با یک توان ثابت، اگر گشتاور را افزایش دهیم آنگاه سرعت زاویه ای بایستی کاهش یابد و برعکس.

استاتیک لود موتور: استاتیک لود (static load) در واقع میزان باری است که شفت موتور می تواند آن را در حالت ایستایی تحمل نماید. برای مثال یک آسانسور ۶ نفره را در نظر بگیرید که دارای یک کابین تمام استیل به وزن ۵۰۰ کیلوگرم ، یوک بالا و پایین کابین به وزن ۱۰۰ کیلوگرم ، سیم بکسل ها به وزن ۵۰ کیلوگرم ، افراد داخل کابین به وزن ۴۵۰ کیلوگرم و وزنه تعادل به وزن ۸۰۰ کیلوگرم می باشد. حال اگر این بارها را با هم جمع کنیم آنگاه مجموع آنها بایستی از استاتیک لود موتور کمتر باشد:

Q = 500+100+50+450+800 = 1900 kg

میزان بار وارده به شفت :

حال اگر استاتیک لود موتور مورد نظر از عدد بالا بیشتر باشد آنگاه این موتور می تواند جوابگوی آسانسور ما باشد. ذکر این نکته ضروری است که استاتیک لود آسانسورهای ۶ نفره معمولا در محدوده ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلوگرم می باشد.

سیستم تعلیق موتور: همانطور که می دانید تفاوت سیستم تعلیق ۲:۱ و ۱:۱ در این است که با یک موتور مشابه، در سیستم ۲:۱ نسبت به ۱:۱ سرعت به نصف کاهش می یابد و از طرفی توان و استاتیک لود موتور دو برابر می شود. برای مثال شما می توانید یک موتور ۵/۷ کیلووات با استاتیک لود ۳۰۰۰ کیلوگرم را به صورت ۲:۱ اجراء نمایید و یک آسانسور ۱۲ نفره طراحی نمایید.

اما از آنجایی که موتورهای گیرلس و روم لس دارای حجم کوچکی هستند لذا توان و استاتیک لود آنها کمتر بوده و به همین دلیل بیشتر به صورت ۲:۱ اجرا می شوند. برای مثال برای یک آسانسور ۸ نفره می توان از یک موتور گیرلس با استاتیک لود ۲۰۰۰ کیلوگرم استفاده کرد بدون آنکه دچار مشکل شد. بنابراین هنگام عقد قرارداد بایستی در نظر داشته باشید که مبلغ قرارداد به دلیل اجرای سیستم ۲:۱ بایستی بیشتر از سیستم ۱:۱ در نظر گرفته شود چرا که دستمزدها و تجهیزات گرانتر می باشد.

سرعت موتور: اگر به کاتالوگ های موتور گیرلس و روم لس نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که در کنار یک موتور علاوه بر سرعت اجرای سیستم به صورت ۱:۱ ، سرعت اجرای سیستم به صورت ۲:۱ نیز ذکر گردید است و بسیاری از دوستان به اشتباه تصور می کنند که برای مثال اگر از یک موتور با سرعت ۶/۱ متر بر ثانیه استفاده نمایند آنگاه در سیستم ۲:۱ سرعت آن نصف می شود و به ۸/۰ خواهد رسید در حالی که اینگونه نیست. زیرا شرکت سازنده طوری موتورها را طراحی کرده است که برای مثال اگر قرار باشد از سیستم ۲:۱ استفاده شود آنگاه سرعت موتور را در حالت ۱:۱ ، ۲/۳ متر بر ثانیه در نظر می گیرد تا در حالت ۲:۱ به همان سرعت ۶/۱ واقعی برسد.

توان موتور: همانطور که می دانید در سیستم تعلیق ۲:۱ توان و استاتیک لود موتور به نصف کاهش می یابد بنابراین در موتورهای گیرلس و روم لس که به صورت ۲:۱ اجراء می شوند این قضیه برقرار است. برای مثال برای یک آسانسور ۱۰ نفره می توان از یک موتور گیرلس ۴/۴ کیلووات با استاتیک لود ۲۳۰۰ کیلوگرم استفاده کرد.

بنابراین برای انتخاب یک موتور گیرلس توجه به موارد بالا بسیار مهم می باشد و با رعایت موارد بالا و در اختیار داشتن یک کاتالوگ دقیق از موتورها به راحتی می توان موتور مورد نظر را انتخاب کرد. البته در انتخاب موتورها می توان از شرکت های فروشنده نیز مشاوره دریافت کرد و از تجربه آنها بهره برد. این بود خلاصه ای از انتخاب یک موتور گیرلس که در آینده تکمیل نیز خواهد شد.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۱۱ دیدگاه‌

  1. سعید گفت:

    با سلام و عرض ادب طبق فرمول توان موتور چون ضریب سیستم تعلیق (IG) در صورت کسر قرار دارد چگونه ممکن است هنگام افزایش بار چون سرعت نیز کاهش میابد و ضریب تعلیق هم افزایش میابد توان مورد نیاز زیاد میشود لطفا یک مثال عددی بزنید طبق فرمول ممنون

  2. محسن از چابهار گفت:

    سلام
    خیلی مطالب آموزنده و تخصصی بود
    تشکر
    سپاس
    قدر دانی

  3. مزدک منصوری گفت:

    ممنون از مطالبتون

  4. masoud گفت:

    مطالب مفید بود لطفا در مورد آسانسور های گرلس وروملس مطلب جامعی قرار دهید با تشکر

  5. گرجی محمد گفت:

    درود بر شما
    ممنون از اینکه فرصت گذاشتید
    اگه امکان داره در مورد تعداد سیم بکسلها با توجه به قطر فلکه در گیرلس و تعداد شیارها و موارد استانداردی اون هم توضیحاتی بفرمایید
    ممنون میشم

  6. Saeed گفت:

    سلام برای اسانسور١۴توقف١٣نفره٢به١چه توان موتوری بزاریم باتشکر

  7. daryoush گفت:

    سلام -مهندس جان خیلی ممنون عالی بود متشکرم

  8. محمد. میکاییلی گفت:

    سلام ممنون از مطللب خوبتون

  9. علی یعقوبی بریجانی گفت:

    سلام
    لطفا در صورت امکان،مطالب بیشتری در رابطه با محاثبات اسانسور بفرستید.
    با تشکر

    • آسانسور ارم آریایی (نیما بهمنی) گفت:

      بسیار استفاده کردم مهندس و به خود میبالم که صنعت از تجربی به سوی تخصصی فکر کردن داره سوق داده میشه، بسیار عالی بود که از اطلاعات خودتون برای همکارا توضیح میدین، به امید آنکه دیگران هم استفاده کنند و از کنار چنین مطالب ارزنده‌ای به راحتی نگذرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!