کفشک های لغزشی و حرکت پر سر و صدای آسانسورها در ایران

الان چیزی حدود به ۴ سال در زمینه طراحی، محاسبات و اجرای انواع آسانسورها مشغول به فعالیت هستیم و در این مدت باید اذعان کنیم به جز چند مورد محدود، هیچکدام از آسانسورهایی که نصب نمودیم حرکتی بدون صدا و لرزش در کل مسیر ندارد. این واقعیت تلخ را وقتی متوجه می شوید که برای مثال وارد یک آسانسوری می شوید که توسط یک شرکت خارجی نصب شده است و یا اینکه مثلا به یک مسافرت خارجی می روید و با آسانسورهای نصب شده در آن کشورها مواجه می شوید.

در واقع آنچه بنده را واداشت تا این مقاله را بنویسم عدم رضایت شخصی و گاها مشتریان از آسانسورهای نصب شده می باشد که البته این موضوع تقریبا برای ۹۵ درصد آسانسورهای نصب شده در ایران صادق است. اما راه حل مناسب برای داشتن آسانسوری با سر و صدای کم و بدون لرزش چیست؟

صنف آسانسور، صنف بدون مدیریت و کیفیت

چندی پیش از یکی از کابین سازهای قدر در منطقه تقاضا کردم که چند نمونه از کفشک های غلطکی را همراه با قیمت در اختیار بنده قرار دهد اما در کمال تعجب پاسخ ما را اینگونه دادند که هنوز از این کفشک ها استفاده نکرده اند و حتی قیمتی هم از آن ندارند. جالب آنکه بدانید این کارگاه کابین سازی همواره ۵۰ کابین در دست ساخت دارد و با توجه به میزان سفارشات برایم واقعا جالب بود که تا به حال حتی یک شرکت آسانسوری درخواست استفاده از این کفشک ها را به کابین ساز نداده است!

به نظر می رسد با توجه به صنف بسیار ضعیف آسانسور در کشورمان ما فاصله ای بسیار زیاد با آسانسورهای درجه یک داشته باشیم. زیرا وقتی ۹۰ درصد شرکت های آسانسوری فعال در ایران بدون هیچگونه نظارت و دغدغه ای در حال فعالیت می باشند لذا انتظاری غیر از این هم نمی توان داشت. شاید جالب باشد بدانید اگر بخواهیم یک آسانسور ۵ ایستگاه با کیفیت معمولی در ایران بخرید هم اکنون بایستی حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه کنید اما اگر بخواهید کیفیت آن را بالا برده و به سطح درجه یک برسانید شاید مجبور به پرداخت حدود ۶۰ میلیون تومان باشید که البته برای یک آپارتمانی که میلیون ها تومان برای آن هزینه شده است چندان مبلغ بالایی نمی باشد. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با وضعیتی که شرکت های آسانسوری به صورت قارچ گونه در حال اضافه شدن می باشند بتوان آسانسور با کیفیت به مردم ارائه نمود چرا که کیفیت فدای کمیت شده و شرکت ها جهت گذران خرج و مخارج شان قیمت ها را آنچنان پایین آورده اند که نمی توان آسانسور با کیفیت بالا فروخت.

استفاده از کفشک های غلطکی به جای کفشک های لغزشی و ثابت

کفشک های لغزشی و ثابت به دلیل اینکه دارای لنت های پلاستیکی بوده و قسمتی از ریل در درون آنها قرار گرفته و سُر می خورد لذا کوچکترین اشتباهی در نصب ریل باعث بوجود آمدن سر و صدای زیاد و لرزش های فراوان می شود. همچنین بعد از راه اندازی آسانسور، زمانی که ریل ها را روغن کاری می کنید مطمئنن ذرات شن و ماسه بر روی ریل می چسبد که در نهایت این ذرات به داخل لنت ها نفوذ کرده و همواره صدای خش خش همراه با حرکت آسانسور وجود خواهد داشت. کفشک های لغزشی دارای فنر تنظیم می باشند اما به هیچ عنوان نمی توان تنظیم درست و دقیقی از آنها را ارائه داد.

به همین جهت یکی از بهترین راه حل ها برای کاهش این مشکلات استفاده از کفشک های غلطکی می باشد. این کفشک ها از سه طرف دارای غلطک و فنر می باشند و از این رو اگر خطایی در نصب ریل وجود داشته باشد آن را به کابین انتقال نمی دهند و همانند یک کمک فنر خوب برای اتوموبیل عمل می کند. از طرفی ریل های راهنما دیگر نیازی به روغنکاری ندارند زیرا این کفشک ها به دلیل وجود غلطک بر روی ریل راه می روند و هیچ سرخردگی وجود ندارد.

نحوه نصب این کفشک ها نیز بسیار ساده است و به راحتی بر روی یوک کابین نصب می گردد. اما دلیل استفاده نکردن این کفشک ها توسط شرکت های آسانسوری قیمت بالای آن نسبت به کفشک های لغزشی می باشد. برای مثال کفشک های لغزشی حدود ۲۰/۰۰۰ تومان قیمت دارند و در حالی که کفشک های غلطکی قیمتشان از ۴۰۰/۰۰۰ تومان شروع می شود و تا ۱/۴۰۰/۰۰۰ تومان نیز وجود دارد. بنابراین قیمت یک کابین با کفشک غلطکی نسبت به کفشک لغزشی از ۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان تا ۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان می تواند تفاوت قیمت داشته باشد که در بازار امروز ایران متقاعد کردن کارفرما کمی سخت می باشد.

کفشک غلطکی کابین

کفشک غلطکی کابین

 

نمونه ای نصب شده از کفشک غلطکی آسانسور

نمونه ای نصب شده از کفشک غلطکی آسانسور

 

کفشک لغزشی کابین

کفشک لغزشی کابین

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!