کلایمر چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

climer

کلایمر نوعی بالابر ساختمانی است که دارای یک سبد مخصوص به طول متغیر ۲ تا ۶ متری بوده و از آن می توان برای تمیزکاری و تعمیرات نمای ساختمان، بالابردن مصالح ساختمانی، جا به جایی تجهیزات کارگاهی و غیره از آن استفاده کرد. کلایمر در واقع جانشین بسیار مناسبی برای داربست های ساختمانی می باشد که علاوه بر هزینه بر بودن، وقت زیادی نیز جهت نصب آنها گرفته می شود.

کلایمر بوسیله موتورهای وینچی که با سیم بکسل مخصوص به پایه های نگهدارنده آن وصل می شود حرکت می کند و دارای ترمز اضطراری نیز می باشد. اما نکته مهم این است که آیا واقعا از کلایمر می توان به جای داربست استفاده کرد یا خیر؟ آیا قیمت کلایمر با قیمت داربست برابری می کند؟ از نظر فضای کاری داربست مناسب تر است یا کلایمر؟ و سوالاتی از این قبیل که در ادامه سعی می کنیم به صورت ریز به آن پاسخ دهیم.

کلایمر از نگاه فنی و قیمتی

شاید اولین سوالی که در ذهنتان بوجود می آید این است که نحوه حرکت کلایمر به چه صورت است؟ آیا علاوه بر حرکت عمودی، دارای حرکت افقی نیز می باشد؟ در صورت حرکت افقی هزینه آن چقدر تغییر می کند؟ و …

کلایمر می تواند هم به صورت دستی و هم با استفاده از موتور جا به جا شود. در صورت استفاده از کلایمر دستی سرعت جا به جایی آن کاهش می یابد اما با توجه به قیمت مناسب آن، می توان از آن در ساختمان های با ارتفاع کم هم استفاده کرد. برای مثال یک کلایمر دستی حدود ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.

کلایمر های با موتور وینچی که فقط حرکت عمودی دارند در واقع دارای دو پایه مخصوص می باشند که در بالای ساختمان نصب می شوند و با سیم بکسل به موتورهای وینچی که در داخل سبد کلایمر قرار دارند باعث حرکت آن می شوند. همچنین ترمزهای اضطراری نیز طراحی شده اند که در کنار موتورهای وینچی بر روی سبد نصب شده اند و سیم بکسل های دیگری جهت ایمنی به این ترمزها اتصال یافته اند تا مانع از سقوط آن شوند.

برای جا به جایی این نوع از کلایمرها کافیست سبد را تا پایین ترین نقطه هدایت کنید طوری که بر روی زمین قرار گیرد. حال کافیست پایه های کلایمر را که در بالاترین طبقه با وزنه مهار شده اند را به نقطه دلخواه جا به جا نمایید. در واقع جا به جایی این مدل از کلایمرها شبیه بالابرهای ساده ساختمانی می باشد و نیازی به تخصص ندارد تا جایی که کارگران ساده ساختمانی نیز می توانند آن را جا به جا نمایند.

کلایمرهایی که هم دارای حرکت عمودی هستند و هم حرکت افقی از نظر قیمتی کمی متفاوت می باشند. در واقع این نوع کلایمرها در بالای ساختمان دارای ریل مخصوصی هستند که هم می توانند به صورت دستی جا به جا شوند و هم با استفاده از موتور. و هر کدام از این فاکتورها در قیمت نهایی کلایمر تاثیر گذار می باشد. بنابراین سعی کنید قبل از خرید کلایمر اطلاعات کاملی نسبت تجهیزات آن و موقعیت ساختمان بدست آورید تا هزینه اضافی بر دوشتان نباشد. برای مثال اگر ساختمان شما از چند جهت دارای نمای هلال باشد آنگاه کابرد کلایمر بسیار محدود می شود زیرا معمولا سبد کلایمر به صورت مستطیلی است و کاربردی در نمای مورد نظر نخواهد داشت.

شاید تنها عیب کلایمر این باشد که هنگام حرکت و یا کار کردن بر روی آن تکانهای زیادی می خورد که بایستی به نحوی مهار شود. برای مثال اگر یک بنا قرار باشد بر روی کلایمر بایستید و کارش را انجام دهد به هیچ عنوان تعادل نخواهد داشت زیرا سبد کلایمر مدام به عقب و جلو خواهد رفت. در این حالت تنها راه حل بستن سبد کلایمر به بدنه ساختمان می باشد که بایستی هنگام بتن ریزی و یا دیوارچینی تمهیدات لازم صورت گیرد.

کلایمر از لحاظ قیمت با داربست قابل مقایسه نیست و این تفاوت قیمت در ساختمان های مرتفع تر بیشتر به چشم می آید. از طرفی داربست ها معمولا اجاره می شوند و این درحالی است که کلایمر برای همیشه در اختیار کارفرما خواهد بود و صرفه اقتصادی بالایی دارد. برای مثال در یک ساختمان ۱۰ طبقه هزینه یک کلایمر با وینچ برقی که فقط حرکت عمودی دارد با داربست برابری می کند. در ارتفاع های پایین تر هزینه داربست کمتر خواهد بود اما بایستی در نظر داشت که پس از پایان کار داربست مال شما نخواهد بود!

بنابراین استفاده از کلایمر در ساختمان های مرتفع کاملا منطقی می باشد و امیدواریم در ادامه تجهیزات کامل تری از این وسیله به بازار عرضه شود تا نیازهای مشتریان به صورت کامل بر طرف شود.

climer

(این مقاله کامل تر خواهد شد)

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۱۳ دیدگاه‌

  1. منوچهر هادیان گفت:

    آقای مهندس سلام،
    هادیان هستم و نیاز به راهنمایی شما در مورد کلایمر های هیدرولیکی دارم نحوه کار آنها و ایمنی آنها چگونه است و چقدر قابل اعتماد و اطمینان هستند

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      کلایمرها به صورت کششی هستند و با اکترو موتور کار می کنند. بسته به نوع استفاده شما کلایمر می تواند بسیار مفید باشد و یا اینکه برعکس جز هزینه اضافه خروجی دیگری نداشته باشد!
      در هنگام استفاده از کلایمر سعی کنید هیچگاه بکسل به شن و ماسه آغشته نشود و یا اینکه تا جای ممکن برای کارهایی نظیر سفت کاری از کلایمر برقی استفاده نشود

  2. رجائی گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب خوب و مفید
    آقای مهندس در بازار بالابر برقی وینجی با قدرت مختلف آماده با کابل ۱۱ متری دوبل موجود است که حتی دارای سیستم کنترل دور وایرلس می باشد.
    آیا این وینجی آماده امنیت دارد ؟ آیا وینجی یا بالابر که سفارشی بهتر است ؟
    این سیستم را قصد دارم برای بالا بردن بار استفاده کنم . ولی می خواستم ببینم آیا می شود با پیش بینی یک ریل و سیم بوکسل برای هدایت صفحه و جلوگیری از سقوط و یک صفحه کفی ، با رعایت و کنترل شرایط می توان انسان را بالا بکشیم.
    آقای مهندس آیا سیستم که در کوهنوردی استفاده می شود و با یک قرقره و سیم از کوه پایین می آیند برای امنیت و جلوگیری از سقوط سیستم بالابر استفاده کنیم.
    —————————————-
    ما در یک ساختمان سه طبقه زندگی می کنم که یک چشمه پله ۱٫۲۰*۱٫۲۰ دارد همسایگان نصب آسانسور در فضای چشمه پله را مشروط به کسب مجوز شهرداری کردند که شهرداری به هیچ وجه اجازه نمی دهد.
    حالا می خواستم ببینم با یک وینجی و شرایطی که توضیح دادم می توان اجراء کنم تا مشکل را تااحدودی حل کند

    ممنون می شوم راهنمایی و نظرات ارزنده خود را مرحمت کنید.
    گاهی هم با کنترل کامل شرایط و وضعیت اگر بخواهیم یک انسان را هم بالا بیاورد امکان دارد.

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      بله امکانش هست اما به نظرم بهتر است از بالابرهای هیدرولیک استفاده کنید تا هم در هزینه و وقت شما صرفه جویی شود و هم اینکه امنیت کار شما تامین خواهد شد.

      • رجائی گفت:

        با سلام و تشکر از پاسخ دهی
        آقای مهندس بالابر هیدرولیکی دارای تجهیزات زیادی است و در چشمه پله همان مشکل عدم مجوز شهرداری را داریم.
        آقای مهندس در متن بالا ، جای نوشته شده ترمز اضطراری در کنار موتور وینجی تعبیه شده است که جلوگیری از سقوط احتمالی می کند اگر امکان دارد یک مقدار توضیحات بیشتر در این خصوص بفرمایید. این ترمز در موتور وینجی هم وجود دارد یا باید جدا تعبیه کنیم.
        با سپاس

        • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

          با سلام
          بله ترمز برای این سیستم وجود دارد اما چون قیمت آن کمی بالاست لذا پیشنهاد بنده بیشتر برای سیستم هیدرولیک می باشد

          • رجائی گفت:

            آقای مهندس با تشکر
            ببخشید مزاحم می شوم
            حداقل فضا برای ایجاد یک سیستم بالابر هیدرولیک با کابین یک نفره چقدر باید باشد.
            در فضا ۷۰*۵۰ امکان احداث سیستم هیدرولیک وجود دارد.

          • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

            با سلام
            بله امکانش هست اما بایستی جک را در سمت ۷۰ سانتی قرار دهید تا بتوان آن را اجرا کرد

  3. کیوان امامی گفت:

    سلام مهندس خسته نباشید.
    آیا می شود از کلایمر به عنوان آسانسور استفاده کرد؟مثلا در گوشه ای از حیاط و وارد شدن از بالکن به خانه.به لحاظ ایمنی مشکلی ندارد؟

  4. رامین فرشادپور گفت:

    سلام
    مهندس در رابطه با بالابرها و آسانسورهای موقت کارگاهی در برجها و روش نصب و اجرا اطلاعات بزارید.
    ممنونم از اطلاعات و پیامهاتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!