برای موتور آسانسور از چه روغنی استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه بیشتر آسانسورهای موجود در ایران از موتورهای گیربکسی استفاده می کنند لذا نیازمند این هستند که هر چند مدت (بستگی به میزان استفاده از آسانسوردارد) روغن آنها تعویض شود. روغن موتورهای زیادی در بازار وجود دارد که می توان برای موتور و چرخ دنده ها استفاده کرد. اما اینکه از چه روغنی باید استفاده شود بسیار مهم است زیرا بعضی از روغن ها برای چرخ دنده های ریز و کوچک طراحی شده اند و به همین جهت غلظت شان کم است تا به موتور فشار نیاید. اما برای موتور آسانسور که به نسبت از چرخ دنده های قوی تری بهره می برد لازم است که روغنی که برای گیربکس آن در نظر گرفته می شود از غلطت بیشتری برخوردار باشد تا در برابر افزایش دمای ناشی از اصطکاک چرخ دنده ها مقامت بیشتری از خود نشان دهد.

روغن مناسب برای اینکار

از همین رو روغنی که برای این منظور پیشنهاد می شود روغن موتور اتوماتیک مدل SEA 85W-140 از محصولات شرکت بهران می باشد که هم از غلطت خوبی برخوردار است و هم اینکه از نوع اتوماتیک می باشد. روغن های اتوماتیک با توجه به دمای هوا غلظت شان تغییر می کند و اصطلاحا پویا می باشند و به همین دلیل در فصول گرم و سرد سال کارایی موتور بهبود می یابد.

مقدار روغن مورد استفاده برای هر موتور

تجربه نشان داده که برای موتورهایی ایتالیایی مانند آلبرتوساسی، مونتاناری، الکمپ و همچنین برای موتورهای آلمانی و اسپانیایی نیز چیزی حدود ۴ لیتر روغن کافی می باشد و لذا شما می توانید با خریداری یک ظرف روغن ۴ لیتری، گیربکس موتور را کاملا پوشش دهید.

زمان تعویض روغن موتور:

با توجه به میزان استفاده از آسانسور، سرویسکار باید تشخیص دهد که روغن کی باید تعویض شود. در واقع سرویسکار مربوطه موظف است هر بار روغن موتور را از لحاظ سالم بودن، غلظت و تمیز بودن مورد بررسی قرار دهد و حداکثر هر 2 سال روغن موتور را تعویض نماید. در بعضی از موتورها روغن موتور به صورت Life می باشد و نیاز به تعویض نمی باشد.

موارد ایمنی

۱) تعویض روغن موتور باید فقط و فقط توسط سرویس کار مربوطه صورت گیرد.

۲) حتما قبلا از تعویض روغن، تابلو سه فاز را خاموش نمایید تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود.

۳) هنگام باز کردن پیچ مربوط به خروج روغن، حتما مد نظر داشته باشید که چیزی حدود ۳ الی ۴ لیتر روغن در گیربکس وجود دارد و سرعت خروج آن نیز بالا می باشد، لذا ظرف خالی که برای اینکار در نظر می گیرید باید بگونه ای باشد که روغن از آن لبریز نشود.

۴) پس از تعویض روغن قدیمی حتما آن را در ظرف مناسبی بریزید و به یکی از محل های تعویض روغن در شهرتان رفته و آن را با نسبت کمتر با روغن مرغوب معاوضه کنید. زیرا با اینکار هم برای شرکت مربوطه سود رسانی دارد و هم از آسیب های زیست محیطی جلوگیری می شود.

۵) هنگام تعویض روغن حتما از قیف استفاده نمایید تا از کثیف شدن موتور و کف موتورخانه جلوگیری شود.

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۱۳ دیدگاه‌

  1. h گفت:

    سلام آقای به اصطلاح مهندس
    جهت اطلاع عموم این موتورها دفترچه دارند و داخل آن گرید و ویسکوزیته و مدل روغن نوشته شده و ما باید معادل همان روغن را استفاده کنیم
    نه اینکه از خودمون گرانروی تجویز کنیم و در طولانی مدت به اجزا موتور آسیب بزنیم

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      بله موتورها دفترچه دارند اما پیدا کردن روغن معادل در بازار ایران کار بسیار سختی هست و ما تقریبا موفق به پیدا کردن روغن های مد نظر نشدیم. لذا عدم تعویض روغن آسیب بیشتری به موتور وارد میکند و کما اینکه روغن معرفی شده بسیار سازگار هست با موتورهای آسانسور

  2. حمید آفایی گفت:

    سلام روز بخیر.
    برای خرید روغن بهران مذکور کجا موجود هست. خیلی جاها پرسیدم ندارن.

  3. ایمان گفت:

    روغن موتور مناسب برای موتور آسانسور شیندلر چه روغنیه و چتد لیتر نیاز داره واسه تعویض

  4. پردیس گفت:

    سلام
    ببخشید خواستم بپرسم واسه موتور نو وا ام جی ایتالیا ، از چه نوع روغنی استفاده کنیم و اگه ممکنه بفرمایید سفارش عمومی و سفارش سازنده درباره نوع روغن این گیربکس
    چیه ؟
    متشکرم

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      معمولا برای روغن تمام موتورهای آسانسور از همین روغن استفاده می کنیم و برای هر موتور ممکن است روغن خاصی مشخص نشده باشد.

  5. جواد هاشمي گفت:

    با عرض سلام

    نوع واسكازين در عملكرد موتور اسانسور تاثير گذار است يا خير؟

    اطلاعاتي در مورد واسكازين گياهي براي موتور هاي آسانسور مي خواستم

  6. گویا گفت:

    جناب آقای مهندس شیرویی
    با سلام
    قبل از هرچیز لازم میدانم از شما به خاطر فعالیت و اطلاع رسانی که در زمینه آسانسور انجام میدهید تشکر نمایم.
    لازم دانستم اطلاع دهم که این نوع روغنی که شما برای گیربکس موتور آسانسور پیشنهاد دادید به هیچ عنوان مناسب نمیباشد. اولا اکثر گیربکسهای موتور آسانسور (خصوصا توان پایین مربوط به ساختمانهای مسکونی) Life Time بوده و نیاز به تعویض ندارند. ثانیا روغن مناسب این گیربکسها باید نوع EP بوده و ویسکوزینه 320 یا بالاتر 460 داشته باشند.
    با تشکر

    • مهندس شیرویی محسن شیرویی گفت:

      سلام گویا جان
      ممنون از نظر شما
      بنده در اولین فرصت این موضوع را بررسی کرده و در صورتی که حق با شما باشد متن نوشته را تصحیح خواهم نمود.

  7. افشین گفت:

    باسلام
    طبق کاتالوگ (برای شما ایمیل شده است) این روغن برای Schindler
    (W140N) مناسب نیست. و باید یک روغن 320 با مشخصات زیر استفاده شود:
    • PS: Premium Synthetic
    • PAO : poly(polymer)-Alfa-olefin(organic), abbreviated as PAO
    • EP
    اما متاسفانه این مدل روغن در بازار به صورت خرد توزیع نمی شود، البته برخی از مدل های زیر را پیدا کردم:
    • Behran Bordbar PS – EP 320
    • Addinol German PS EP 320
    • Shell OMALA S 320
    • …
    حال دو سوال دارم:
    1. شما و یا همکارانتان برای موتور Schindler (W140N) از چه روغنی استفاده می کنید؟
    2. آیا جایی می شناسید که به صورت خرد روغن مناسب را بفروشند؟
    با تشکر

  8. احمد گفت:

    باسلام روغن موتور پیشنهاد شده برای گیربکس مونتانری آسانسور ماباید مشخصات زیر را داشته باشد آیا میتوان روغن دیگری استفاده کرد
    iso vg 220
    index 95

    • مهندس شیرویی محسن شیرویی گفت:

      با سلام
      بهتر است مشخصات روغن مورد نظر را به یکی از فروشندگان روغن موتور نشان دهید تا دقیقا همان را تهیه نمایید ولی از همین روغن معرفی شده هم می توانید استفاده نمایید.

      • افشین گفت:

        سلام بر استاد گرامی
        در مورد sea آنطوری که من جستجو کردم فکر کنم SAE درست باشه.
        The Society of Automotive Engineers (SAE) has established a numerical code system for grading motor oils according to their viscosity characteristics
        در مورد 85W – 140 فکر کنم (85w(winter در sae معادل 140 در سیستم iso است.در صورتی که برای برخی مدل های گریبکس مانند شیندلر w140n روغن با ویسکوزیته 320 (در مدل iso) باید خریداری شود(استعلام از شیندلر). آیا این درست است؟ به لطف راهنمایی فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!